Atklāj, kura vieta Latvijā ir atbilstošākā ūdeņraža uzpildes stacijas izbūvei

© Dmitrijs Suļžics/MN

Salaspils ir Eiropas Savienības (ES) regulai par alternatīvo degvielu infrastruktūru prasībām atbilstošākā vieta ūdeņraža uzpildes stacijai izbūvei Latvijā, secināts Vidzemes plānošanas reģiona vadībā izstrādātajā pētījumā par ūdeņraža uzpildes staciju telpiskās attīstības koncepciju.

Vidzemes plānošanas reģionā skaidro, ka šī vieta izvēlēta, balstoties uz tādiem kritērijiem kā kravas automobiļu satiksmes intensitāte un tuvums lielākajiem transporta mezgliem, tostarp Eiropas transporta (TEN-T) tīklam.

Pētījuma rezultāti liecina, ka Salaspils intermodālā kravu termināļa atrašanās vieta, kas atrodas desmit kilometru attālumā no TEN-T pamattīkla, nodrošina piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai un var veicināt Baltijas reģiona ūdeņraža infrastruktūras attīstību.

Koncepcijā ieteikts sākotnēji izveidot mazas jaudas (0,5 tonnas/dienā) ūdeņraža uzpildes staciju, kas ļautu samazināt sākotnējos ieguldījumus, mazinātu finanšu riskus un ļautu iegūt praktisku pieredzi infrastruktūras darbībā. Pieprasījumam pēc ūdeņraža transporta nozarē pieaugot, stacijas jaudu varētu palielināt, uzstādot papildu uzglabāšanas vienības.

Lai nodrošinātu ūdeņraža tīkla attīstību Baltijas reģionā, pētījumā tika analizētas arī potenciālās ūdeņraža uzpildes staciju atrašanās vietas Igaunijā, kur par piemērotāko vietu noteikta Pērnava. Šis novērtējums balstīts uz TEN-T maršruta E67 jeb "Via Baltica" stratēģisko nozīmi un ES regulas prasību - nodrošināt pārrobežu infrastruktūras pārklājumu.

Koncepcijā norādīts, ka attīstības sākuma posmā varētu būt nepieciešams valsts sektora atbalsts tirgus attīstībai. Ievērojot ES regulējumu, nākotnē būtu jāveido staciju tīkls, kas nodrošinātu TEN-T tīkla pārklājumu ar stacijām ik pēc 200 kilometriem. Šo posmu veiksmīga realizācija būs atkarīga no pieejamā finansējuma un pieprasījuma pieauguma pēc ūdeņraža transporta nozarē.

Vidzemes plānošanas reģionā atzīmē, ka, sākot koncepcijas izstrādi, par to tika informēti arī virkne nozares pārstāvju gan publiskajā sektorā, gan arī privātajā, lai diskutētu gan par ūdeņraža tehnoloģijām, gan pieprasījuma un piedāvājuma prognozēm, gan arī analizētu atbilstošākās vietas pirmajām ūdeņraža uzpildes stacijām Latvijā un Igaunijā atbilstoši ES regulas prasībām.

Latvijā uz diskusijām tika aicināta Satiksmes ministrija (SM), Klimata un enerģētikas ministrija (KEM), Latvijas Ūdeņraža asociācija, AS "Latvenergo", VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) un reģionālais kravas automašīnu piegādes uzņēmums - SIA "Saho".

Savstarpējās diskusijās tika uzsvērta nepieciešamība izveidot ūdeņraža uzpildes staciju tīklu, lai veicinātu ar ūdeņradi darbināmu kravas automašīnu izmantošanu, īpaši nodrošinot, ka ūdeņradis ir finansiāli salīdzināms ar esošajām degvielām. Valsts sektora iesaistīšanās, piemēram, ar subsīdiju ieviešanu un nodokļu atvieglojumiem, tika atzīta par kritiski svarīgu ūdeņraža transporta ekosistēmas attīstībai.

Baltijas ūdeņraža koridors un iespējamais cauruļvadu savienojums ar ES tika minēts kā būtisks nākotnes infrastruktūras elements, uzsverot nepieciešamību atrast rentablus piegādes risinājumus. Tāpat tika norādīts, ka vietējā kravas automašīnu tirgus attīstība un ar ūdeņradi darbināmu transportlīdzekļu pieprasījuma stimulēšana ir svarīgs priekšnoteikums ūdeņraža ekosistēmas attīstībai, kamēr dīzeļdzinēju pārveide ūdeņraža degvielai tika uzskatīta par maz ticamu risinājumu tehnisko un likumdošanas šķēršļu dēļ. Diskusijās izskanēja priekšlikums apsvērt mazāka mēroga kravas automašīnu un ūdeņraža autobusu izmantošanu, kas varētu veicināt vietējo ūdeņraža pieprasījumu.

Vidzemes plānošanas reģionā piebilst, ka telpiskās attīstības koncepcijas izstrādē tika izmantota "HyTruck" telpiskās plānošanas rīkkopa, kas ļāva analizēt ūdeņraža uzpildes staciju piemērotību, balstoties uz 13 kritērijiem, piemēram, tuvumu TEN-T koridoram, gāzes un ūdeņraža cauruļvadiem, saules un vēju parkiem, attālumu no dzīvojamiem rajoniem, ūdenstilpnēm un citiem. Rīks palīdzēja kartēt stratēģiski piemērotākās vietas, nodrošinot datos balstītu un efektīvu lēmumu pieņemšanu.

Rīkkopu "HyTruck" projekta laikā izstrādāja konsorcija dalībnieks - Tartu Universitāte, un tas drīzumā būs brīvi pieejams interesentiem.

Koncepciju izstrādāja SIA "Ernst&Young Baltic" Interreg Baltijas jūras reģiona programmas projekta "HyTruck" ietvaros.

Līdzīga tipa koncepcijas tiek izstrādātas vēl četriem reģioniem Vācijā, Polijā, Lietuvā un Somijā.

Pētījumu varēs izmantot kā atbalstu publiskajām iestādēm, palīdzot risināt telpiskos, vides un ekonomiskos aspektus, kā arī izmantot to attīstības plānošanas dokumentos un finansējuma programmās.

Projekts "HyTruck" tiek īstenots Interreg Baltijas jūras reģiona programmas ietvaros no 2023.gada līdz 2025.gadam. Tā mērķis - atbalstīt valsts institūcijas starptautiska ūdeņraža uzpildes staciju tīkla izveidē kravas automobiļiem Ziemeļjūras-Baltijas jūras TEN-T koridora austrumu daļā, par pamatu ņemot saskaņotus jeb vienotus starptautiskus tehnoloģiskos standartus. Latviju projektā pārstāv Vidzemes plānošanas reģions.

Latvijā

Salaspils ir Eiropas Savienības (ES) regulai par alternatīvo degvielu infrastruktūru prasībām atbilstošākā vieta ūdeņraža uzpildes stacijai izbūvei Latvijā, secināts Vidzemes plānošanas reģiona vadībā izstrādātajā pētījumā par ūdeņraža uzpildes staciju telpiskās attīstības koncepciju.

Svarīgākais