Elektronisko sakaru un informācijas tehnoloģiju pakalpojumu sniedzēja "Bite Latvija" maijā ieviestais bezmaksas drošības risinājums līdz šim ir bloķējis jau 250 tūkstošus telefonkrāpnieku zvanu savā tīklā. Novembrī vien "Bite Latvija" bloķēja 95 tūkstošus krāpniecisku zvanu, kas vidēji ir 130 krāpniecības mēģinājumi stundā jeb 3100 zvanu dienā.
Telefonkrāpnieku aktivitātes pieaugumu "Bite Latvija" tīklā skaidri atspoguļo bloķēto zvanu statistika: jūnijā apturēti ap 10 tūkstoši zvanu, septembrī - 31 tūkstotis, savukārt novembrī šis skaitlis pārsniedza 95 tūkstošus.
Finanšu nozares asociācijas aktuālie dati apstiprina pieaugošo krāpnieku aktivitāti: šī gada pirmajos desmit mēnešos, neskatoties uz to, ka četrām lielākajām bankām Latvijā izdevies novērst finanšu krāpšanas mēģinājumus vairāk nekā 10 miljonu eiro apmērā, no Latvijas iedzīvotājiem joprojām ir izkrāpti vairāk nekā 13 miljoni eiro. Visbiežāk krāpšanas gadījumi arvien ir saistīti ar investīciju krāpniekiem un telefonkrāpniekiem.
Arī Valsts policijas apkopotā statistika liecina, ka telefonkrāpšanas ir izplatītākais krāpšanu veids - šogad policijai ziņots par vairāk nekā astoņu miljonu eiro izkrāpšanu. "Šāda veida krāpšanas parasti tiek organizētas no ārvalstīm, tāpēc izmeklēšana ir ilgstoša, savukārt tās rezultāti un naudas atgūšanas iespējas lielā mērā atkarīgas no ārvalstu tiesībsargājošo iestāžu sadarbības. Līdz ar to svarīgi meklēt arī tehniskus risinājumus, lai noziedznieki nevarētu piezvanīt Latvijas iedzīvotājiem," uzsver Valsts policijas Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldes 2. nodaļas priekšnieks Oļegs Filatovs.
"Bites ieviestais drošības risinājums kopš maija būtiski samazinājis krāpnieku iespējas izmantot mūsu tīklu, taču bloķēto zvanu skaits skaidri norāda uz šīs problēmas dramatisko mērogu," skaidro "Bite Latvija" iekšējās drošības procesu vadītājs Reinis Pudāns. "Oktobrī mūsu sistēma bloķēja vairāk nekā 50 000 krāpniecisku zvanu, savukārt novembrī šis skaits pieauga līdz 95 000, kas vidēji nozīmē 3100 zvanu dienā jeb 130 mēģinājumu stundā. Krāpnieku aktivitāte ne tikai pieaug, bet kļūst arī arvien agresīvāka, īpaši mērķējot uz mobilo operatoru klientiem. Krāpnieki bieži zvana, draudot ar līguma laušanu, SIM kartes bloķēšanu vai tās termiņa beigām, lai ar viltu iegūtu klientu "Smart-ID" apstiprinājumu un piekļūtu klientu kontiem, piemēram, nesankcionētu pirkumu veikšanai. Mūsu klienti ir pasargāti, jo Bites klientu apkalpošanas speciālisti vienmēr atzvanīs, lai apstiprinātu un pabeigtu pirkuma pieprasījumu."
"Bite Latvija" aicina iedzīvotājus būt uzmanīgiem. Ja rodas aizdomas par saņemtā zvana patiesumu, ieteicams nekavējoties pārtraukt sarunu un sazināties ar sava pakalpojumu sniedzēja klientu apkalpošanas centru.
"Krāpniecisko zvanu skaita analīze rāda, ka tas kļūst par nopietnu problēmu visai sabiedrībai. Katram operatoram ir jāuzņemas atbildība par savu tīklu drošību, taču, lai cīnītos pret telefonkrāpniekiem, ir nepieciešami valsts līmeņa risinājumi. Lietuva un Igaunija jau ir ieviesušas valsts mēroga aizsardzības sistēmas, un Latvijai ir pēdējais laiks pievienoties šai cīņai," uzsver Reinis Pudāns.