Jautājums par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likuma normu, kas paredz, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku ir jāvērtē un nepieciešamības gadījumā jārod risinājumi.
Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas vadītājs Harijs Rokpelnis aģentūrai LETA akcentēja, ka šis jautājums ir jāvērtē un tajā ir jāiedziļinās.
Rokpelnis uzsvēra - ja problēma patiešām ir tāda, kā šobrīd izskan publiskajā telpā, tad likums jāpārskata.
"Jaunās vienotības" (JV) Saeimas frakcijas vadītājs Edmunds Jurēvics aģentūrai LETA pastāstīja, ka atbildīgajai jomas ministrijai - Satiksmes ministrijai - šis jautājums ir detalizēti jāizskaidro un jānovērš interpretācijas, ja tādas ir.
"Sabiedrībai ir jāsaprot, uz ko attiecas pieņemtās normās," teica Jurēvics.
Viņš arī sacīja, ka nākamnedēļ šis jautājums tiks pārrunāts Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā. "Ir jāsaprot, vai problēma ir interpretācijā, vai pašā likuma normā," uzsvēra Jurēvics, piebilstot,- ja vaina ir likuma normā, tad tā būs jāgroza.
Vienlaikus, ņemot vērā to, ka par likumprojektu nobalsoja visi Saeimas deputāti un lai paātrinātu jautājuma risināšanu, ceturtdienas, 28.novembra, sēdē paredzēts atbalstīt vairāku opozīcijā esošo politisko spēku lūgumu veikt grozījumus OCTA likumā, atceļot pieņemtās izmaiņas.
Jurēvics paskaidroja, ka šis nav tāds "pozīcijas, opozīcijas jautājums", kas ir iemesls, lai opozīcijas sagatavoto likumprojektu nodotu skatīšanai komisijā.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka Saeimas šā gada 14.novembrī pieņemtie un Valsts prezidenta izsludinātie grozījumi OCTA likumā paredz, ka OCTA apdrošināšanas polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Grozījumi likumā stāsies spēkā šogad 10.decembrī.
LTAB pārstāvji skaidro, ka līdz šim spēkā esošais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta.
Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no tā vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.
Minētie grozījumi veikti atbilstoši Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību. LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins skaidro, ka tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazinās risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas.
Abāšins piebilst, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā. Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.
Abāšins aicina visus transportlīdzekļu īpašniekus pārliecināties, vai to īpašumā vai valdījumā esošajiem spēkratiem ir derīga OCTA. Ja transportlīdzeklis netiek ikdienā aktīvi izmantots, vai paredzēts, ka tas netiks ilgstoši lietots, Abāšins rekomendē tā īpašniekam apsvērt iespēju uz laiku pārtraukt spēkrata reģistrāciju, piebilstot, ka šobrīd noris diskusija par esošo normatīvu izmaiņām, lai ļautu pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, neveicot numurzīmju nodošanu.
Neapdrošināto transportlīdzekļu kontrole šobrīd tiek veikta ar Valsts policijas ekipāžu vai tehnisko palīglīdzekļu uzraudzību - tas nozīmē, ka kontrolēti tiek tikai tie spēkrati, kas piedalās ceļu satiksmē.
Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos Valsts policijas ekipāžas varēs pārbaudīt arī ceļmalās vai citur ilgstoši stāvošus transportlīdzekļus, skaidro Abāšins, norādot - ja šādam spēkratam nebūs derīga OCTA, un nebūs pārtraukta tā reģistrācija, var tikt sodīts šī transportlīdzekļa īpašnieks. Tāpat tiek diskutēts arī par citiem neapdrošināto transportlīdzekļu kontroles mehānismiem nākotnē, tomēr tie prasīs atbilstošas izmaiņas normatīvos, piebilst Abāšins.