Reaģējot uz tautas dusmām, deputāti gatavojas atsaukt izmaiņas OCTA likumā [papildināts]

© Ģirts Ozoliņš/MN

Saeimas opozīcijas deputāti lūdz veikt grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku, liecina informācija Saeimas mājaslapā.

Portāls "nra.lv" jau rakstīja, ka Saeimas deputāts Didzis Šmits atzinās, ka par šī likuma izmaiņām balsojis, tajās neiedziļinoties. Vairāk ŠEIT

Arī deputāts Andris Kulbergs mikroblogošanas vietnē "X" rakstīja, ka šis absurds jāatceļ.

Deputāti aicina atcelt šo normu un iekļaut šos grozījumus 28.novembra Saeimas sēdes darba kārtībā.

Likumprojekta grozījumus iesnieguši deputāti Edmunds Zivtiņš (LPV), Edgars Tavars (AS), Ramona Petraviča (LPV), Jānis Vitenbergs (NA), Kristaps Krištopans (LPV), Didzis Šmits (AS), Linda Liepiņa (LPV), Viktorija Pleškāne (LPV) un Ilze Stobova (LPV).

Arī opozīcijā esošā partija "Stabilitātei" ceturtdienas Saeimas sēdei ir iesniegusi līdzīgus grozījumus. Partijas "Stabilitātei" grozījumi izslēdz nepieciešamību OCTA iegādei transportlīdzeklim, kas netiek izmantots ceļu satiksmē, teikts partijas paziņojumā medijiem.

Savukārt opozīcijas deputāts Andris Kulbergs (AS) tviterī paziņojis, ka ceturtdien, 28.novembrī, ir sasaucis sanāksmi, kurā piedalīsies Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB), Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD), Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas pārstāvji, lai risinātu konstatēto problēmu.

Jau ziņots, ka Saeimas šā gada 14.novembrī pieņemtie un Valsts prezidenta izsludinātie grozījumi OCTA likumā pardz, ka OCTA apdrošināšanas polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Grozījumi likumā stāsies spēkā šogad 10.decembrī.

LTAB pārstāvji skaidro, ka līdz šim spēkā esošais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta.

Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no tā vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.

Minētie grozījumi veikti atbilstoši Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību. LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins skaidro, ka tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazinās risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas.

Abāšins piebilst, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā. Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.

Abāšins aicina visus transportlīdzekļu īpašniekus pārliecināties, vai to īpašumā vai valdījumā esošajiem spēkratiem ir derīga OCTA. Ja transportlīdzeklis netiek ikdienā aktīvi izmantots, vai paredzēts, ka tas netiks ilgstoši lietots, Abāšins rekomendē tā īpašniekam apsvērt iespēju uz laiku pārtraukt spēkrata reģistrāciju, piebilstot, ka šobrīd noris diskusija par esošo normatīvu izmaiņām, lai ļautu pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, neveicot numurzīmju nodošanu.

Neapdrošināto transportlīdzekļu kontrole šobrīd tiek veikta ar Valsts policijas ekipāžu vai tehnisko palīglīdzekļu uzraudzību - tas nozīmē, ka kontrolēti tiek tikai tie spēkrati, kas piedalās ceļu satiksmē.

Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos Valsts policijas ekipāžas varēs pārbaudīt arī ceļmalās vai citur ilgstoši stāvošus transportlīdzekļus, skaidro Abāšins, norādot - ja šādam spēkratam nebūs derīga OCTA, un nebūs pārtraukta tā reģistrācija, var tikt sodīts šī transportlīdzekļa īpašnieks. Tāpat tiek diskutēts arī par citiem neapdrošināto transportlīdzekļu kontroles mehānismiem nākotnē, tomēr tie prasīs atbilstošas izmaiņas normatīvos, piebilst Abāšins.

Svarīgākais