Latvijas autoceļu uzturētāja sāls iepirkumā aizdomas par mānīšanos ar analīzēm

© Mārtiņš Zilgalvis

Šonedēļ uzsniga pirmais sniegs un uz Latvijas ceļiem nonāk šovasar Latvijas autoceļu uzturētāja noliktavās savesta Marokas sāls. Taču īsi pirms aukstā laika iestāšanās atklājās, ka vienā no noliktavām sāls ir pārāk mitrs. Tomēr Latvijas valsts autoceļu uzturētājs atradis iespēju, kā, iespējams, slikto sāli kaisīt uz autoceļiem, informē raidījums "Nekā personīga."

Šogad valsts "Latvijas autoceļu uzturētājs" nolēma sāli ziemai iepirkt netipiski agri. Kompānija jau pavasarī diviem piegādātājiem pasūtīja 33 tūkstošus tonnu par diviem miljoniem eiro. Apmēram pusi pirka no Lietuvas uzņēmuma "Keluva", kas sāli veda no Marokas. Otru pusi pasūtīja no Latvijas kompānijas "Lat Salt Trade". Tā jūnijā no Ēģiptes atveda sāls kravu, taču "Latvijas autoceļu uzturētājs" to atteicās pieņemt, jo mitruma līmenis sālī bija 1%, bet pieļaujami ir 0,6%.

Sāls kvalitāte ir svarīga vairāku iemeslu dēļ. Jo tā slapjāka, jo krava ir smagāka - tātad saņēmējs maksā par ūdeni. Uz autoceļiem nonāk vājākas koncentrācijas maisījums, kas nepilda uzdevumus. Savukārt ceļu uzturēšanas darbiniekiem biežāk jārāpjas kaisītājā, lai iztīrītu iestrēgušās daļas. Tas var būt bīstami.

VILNIS VITKOVSKIS

"Latvijas autoceļu uzturētāja" valdes priekšsēdētājs

Iepriekš visus mūsu vispārīgās vienošanās dalībniekus bijām ļoti precīzi un ļoti rūpīgi informējuši, ka rūpīgi pārbaudīsim sāls kvalitāti - gan mitrumu, gan granulometriju, gan piejaukumu.

Mūsu iekšējā kārtība paredzēja, ka mēs pasūtījumu nododam nākamajai zemākajai cenai.

NP: Un tas bija lietuviešu uzņēmums.

Lietuvas uzņēmums "Keluva", jā.

Jūnijā no Ēģiptes atvesto sāli Latvijas autoceļu uzturētājs atteicās pirkt, jo tas bija pārāk mitrs. Trūkstošo iepirka no Lietuvas uzņēmuma. Pēc piegādes uz Latvijas noliktavām Latvijas valsts ceļi paņēma paraugus un secināja, ka jaunajā sālī mitruma ir vēl vairāk. Taču šoreiz iebilžu nebija.

Lietuvas uzņēmums "Keluva" sāli iegādājās no spāņu firmas, kas to iegūst atradnēs Marokā. Saskaņā ar prasībām, piegādes brīdī mitruma līmenis sāls kravā nedrīkst būt lielāks par 0,6%, bet vienā no "Latvijas autoceļu uzturētāja" noliktavās ņemtajiem paraugiem rādītājs bija vairāk nekā divas reizes lielāks - 1,4%.

Paraugu testēja autoceļu tīkla pārvaldītājs “Latvijas valsts ceļi”. Tas pasūta ceļu tīrīšanu un kaisīšanu “Latvijas autoceļu uzturētājam”. Uzņēmums reti testē sāls mitrumu kad tā jau nonākusi noliktavās, bet šoruden Latvijas valsts ceļi paraugus ņēmis vairākās.

ANNA KONONOVA

VSIA "Latvijas valsts ceļi" Komunikācijas daļas vadītāja

NP: Tad kādēļ jūs viņu pārbaudāt un testējat?

Šajā konkrētajā gadījumā, par ko mēs runājam, šai kravai nebija iesniegta deklarācija. Nebija šie apliecinošie dokumenti. Mēs pēc pārbaudes sūtījām piegādātājam jautājumu par apliecinājumu, kas arī tika saņemts.

Paraugs ar pārlieku lielo mitrumu tika ņemts "Latvijas autoceļu uzturētāja" Durbes iecirkņa noliktavā. Autoceļu uzturētājs iesniedza kvalitātes deklarāciju, apgalvojot, ka tur atvestā sāls nāk no tās pašas kravas, kas nogādāta pārējās noliktavās un piegādes brīdī kvalitāte bija normas robežās. To izdevis Spānijas uzņēmums, no kura "Keluva" sāli iegādājās.

Uzņēmuma iekšienē gan klīst baumas, ka sāli uz Durbes noliktavu piegādātājs visticamāk, atvedis no veciem krājumiem, kas glabājās Klaipēdā. Viņu aizdomas pastiprināja Latvijas valsts ceļu interese par Durbes noliktavu.

VILNIS VITKOVSKIS

"Latvijas autoceļu uzturētāja" valdes priekšsēdētājs

Mēs ņēmām ostā, no kuģa. Tas jau uzreiz mums deva pārliecību, ka materiāls atbilstošs visā aptvērumā. Arī mūsu noliktavās sāls paraugu ņemšana bijusi atbilstoša visām prasībām. Ja jūs runājat par vienu situāciju, kur Latvijas valsts ceļu pārstāvis bija ņēmis paraugu, kas bija mitrs, tad par to es varu paskaidrot, ka sāls tika paņemta, kad jau ilgāku laiku atradās noliktavā.

NP: Vai ir iespējams, ka pierobežas noliktavām sāls tika vesta no Lietuvas uzņēmuma esošajām rezervēm?

Es domāju, ka nē. Man nav tādas informācijas Es teiktu, ka man ir informācija, ka sāls tiek vesta no ostas uz noliktavām.

NP: Kā to pārbaudīt?

Ir pavaddokumenti, ir ostas dokumenti, ir sāls pieņemšanas dokumenti.

Uzreiz pēc sāls atvešanas, 9. augustā, arī pats Latvijas autoceļu uzturētājs paņēma piecu kilogramu paraugu testēšanai. Paraugs laboratorijā nonāca teju divus mēnešus vēlāk - 30. septembrī, testēšana notika vēl pēc dažām dienām. Rezultāts bija labs - ar mitruma līmeni 0,38%, tātad stipri zem pieļaujamā maksimuma.

VILNIS VITKOVSKIS

"Latvijas autoceļu uzturētāja" valdes priekšsēdētājs

NP: Sākts testēt 3.oktobrī - gandrīz divus mēnešus pēc paņemšanas. Tas ir tāds standarts? Jo tas sāls var arī paspēt izžūt.

Parasti tie testi tiek veikti ātrāk, esmu informēts, ka testus parasti veic trīs līdz piecu dienu laikā, tā kā tas man būtu jāpārbauda.

Lietuvas ceļu būves un uzturēšanas uzņēmums "Keluva" par piegādēm uz Latviju atbild izvairīgi. Par pretslīdes materiālu biznesu atbildīgais uzņēmuma pārstāvis apgalvo, ka neatceras, kādas kravas nogādātas kurās noliktavās. Savukārt spāņu firma, no kuras saskaņā ar dokumentiem sāls iepirkta, kopš augusta piegādes ar "Keluva" vairs nesadarbojas. Tagad Keluva atradusi lētāku preci Ēģiptē.

Aurelius Straleckas

UAB "Keluva" projektu vadītājs

NP: Vai viss bija no vienas partijas, viena sūtījuma?

Ziniet, mums gada laikā ir daudz piegāžu uz daudzām valstīm, tādēļ ir grūti pateikt.

“Maxisalt - Pardira Premium SL” pārstāvis

NP: Vai jūs strādājat ar viņiem jau daudzus gadus vai tie bija tikai atsevišķi kuģi?

Jā, diezgan ilgi, divus vai trīs gadus. Bijām ekskluzīvs piegādātājs un nebija nekādu problēmu. Zinām, ka viņi tagad no mums pārtraukuši pirkt cenas dēļ, un tagad pērk ekonomiskāku sāli.

Augustā "Keluva" "Latvijas autoceļu uzturētājam" atveda nepilnus 15 tūkstošus tonnu sāls. Durbes noliktavā nonāca apmēram tūkstoš tonnas. Par to samaksāti 64 tūkstoši eiro. Neraugoties uz palielināto mitrumu, par cenas samazināšanu nav runāts.

ANNA KONONOVA

VSIA "Latvijas valsts ceļi" Komunikācijas daļas vadītāja

Latvijas valsts ceļi uzstāda prasības par uzturēšanu. Proti, uzņēmumam, kas ieguvis tiesības uzturēt valsts autoceļus, ir jāpanāk, ka ceļi tiek uzturēti atbilstoši prasībām, kas ir Ministru kabineta noteikumos un mūsu līgumos.

Materiāli, kuri tiek izmantoti - uzturētājs pats ir ieinteresēts, lai tie materiāli darbotos. Jo, ja tie materiāli nedarbojas, ja to dēļ nespēj savlaicīgi veikt kādus darbus, tad seko līgumsods no mums kā no pasūtītāja.

Jūnijā Latvijas autoceļu uzturētājs paaugstināta mitruma līmeņa dēļ atteicās pirkt jau piegādātus 17 tūkstošus tonnu sāls. Tolaik uzņēmums Latvijas valsts ceļiem lūdzis ļaut izdarīt izņēmumu, taču valsts ceļu pārvaldnieks tam nepiekrita.

Latvijas autoceļu uzturētājs nodarbojas ar autoceļu tīkla tīrīšanu un kaisīšanu visā valstī.

Svarīgākais