Tiesībsargs vērtē VID informatīvos paziņojumus

© Oksana Džadana

Tiesībsarga ieskatā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) izsūtītie informatīvie paziņojumi par ienākumu deklarēšanu un datu nesakritību ir tiesiski, aģentūru LETA informēja Tiesībsarga birojā.

Lai arī daļa sabiedrības ir apjukusi, saņemot šādas VID vēstules, to mērķis strādā visas sabiedrības interesēs - veicina godprātīgu nodokļu nomaksu, norāda birojā. Proti, iekasētie nodokļi pēcāk ļauj īstenot dažādus pasākumus iedzīvotāju sociālajam atbalstam, veselības aizsardzībai, valsts aizsardzībai un citās nozīmīgās jomās.

Ja iedzīvotājs ir godprātīgi rīkojies, tad arī nav pamata uztraukumam par to, ka VID ielūkojas šajos datos vai lūdz tos precizēt, pauž birojā.

Tāpat birojā atzīmē, ka situācijās, kad radušās kāds problēmas un nesakritības deklarējamo ienākumu ailēs, šie paziņojumi var būt pat ļoti noderīgi, jo palīdz un laikus vērš uzmanību uz iespējamiem sarežģījumiem. Ja, piemēram, nodokļu maksātājs saprot, ka viņam kontā ir ieskaitīti ar nodokli neapliekami ienākumi, bet tos viņš nav deklarējis, nodokļu maksātājs attiecīgo situāciju var labot sadarbībā ar VID, tādējādi sakārtojot nodokļu nomaksas attiecības ar valsti, skaidro tiesībsargs.

Birojā vērš uzmanību, ka tajā vērsušies iedzīvotāji, kuri ir neizpratnē par VID īstenoto praksi, izsūtot šos informatīvos paziņojumus. Tomēr tiesībsargs vērš uzmanību un mudina iedzīvotājus būt atbildīgiem un godprātīgiem, novērtēt VID centienus kopējo valsts un iedzīvotāju interešu sasniegšanā.

Tāpat birojā aicina iepazīsties ar VID izstrādātajiem informatīvajiem materiāliem, lai uzzinātu vairāk par situācijām, kurās var rasties datu nesakritības.

Latvijā

Pēc šīs gada spēcīgajām lietavām un tām sekojošajiem plūdiem publiskajā telpā tika aktualizēts jautājums par apdrošināšanas līgumiem – dažādu apdrošinātāju līgumos bija atšķirīgi definēti plūdi, bet citos šādu dabas stihiju radītie zaudējumi nemaz nebija iekļauti. Tādēļ bija iedzīvotāji, kuriem apdrošinātāji nesedza plūdu vai vētras radītos zaudējumus. Pat pēc šīm diskusijām tikai 18% no tiem, kas ir iegādājušies apdrošināšanu, pārlasīja savus līgumus, bet vairāk nekā puse jeb 54% pat atzina, ka vispār tos nav lasījuši, liecina apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma "Balcia" aptaujas rezultāti.

Svarīgākais