Kāda lidsabiedrība nolēmusi Rīgas lidostā parādīt bērniem tās rīcībā esošās lidmašīnas. Par vienreizējo caurlaižu izsniegšanu, piemēram, 20 bērniem, lidosta aviokompānijām prasa samaksāt 100 latu.
Šī summa ir trīs reizes lielāka nekā pērn. Lidosta pamatīgo cenu kāpumu skaidro ar samazināto valsts dotāciju. Viens no variantiem – tiekot apsvērta iespēja iekasēt maksu par drošību no pasažieriem.
"Starptautiskā lidosta Rīga ir kritiskās infrastruktūras objekts, un lidostas primārais uzdevums ir nodrošināt pasažieru kvalitatīvu apkalpošanu un drošību. Tam nepieciešami līdzekļi. Lidosta aprēķināja, ka šogad drošības uzturēšanai no valsts nepieciešama 3,5 miljonu latu dotācija," Neatkarīgajai stāsta lidostas sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sarmīte Bunka-Brilijonka.
Šajā summā ietilpst drošības darbinieku darba alga un sociālais nodoklis, darbinieku apmācība, transporta un citi izdevumi, kas tieši saistīti ar drošības garantēšanu lidostā.
"Papildus lidostai vajadzīgi līdzekļi, lai iegādātos iekārtas, ar kurām veikt normatīvajiem aktiem un starptautiskajām prasībām atbilstošas drošības pārbaudes. Šogad no valsts prasīto 3,5 miljonu latu vietā lidosta saņēma 624 000 latu. Līdz ar to lidosta ir spiesta meklēt risinājumus ieņēmumu palielināšanai, gan pārskatot pakalpojumu, tajā skaitā, arī caurlaižu cenas, gan samazinot izdevumus," norāda Rīgas lidostas pārstāve.
Tas nozīmē, ka faktiski uz lidostas teritorijā esošo uzņēmumu rēķina tā grib gūt papildu ienākumus, lai segtu izmaksas, kas būtu jānodrošina no valsts budžeta. Tā viesu caurlaide, tostarp arī bērniem, ar darbības laiku līdz 24 stundām maksā 4,10 latus bez pievienotās vērtības nodokļa, kuras pilnā cena ir pieci lati. Salīdzinājumā pērn šāda caurlaide maksāja pusotru latu, ieskaitot nodokli.
Uzņēmuma pārstāve piebilst, ka pakalpojumu cenas ir pārskatītas un lielākoties to cenas ir paaugstinātas, taču viņa gan neprecizē, kādiem pakalpojumiem izmaksas augušas. Kā viena no iespējām Rīgas lidostas administrācijā tiek apsvērta doma ieviest jaunu maksājumu – par drošību. Pagaidām lidosta neprecizē, cik liela varētu būt šī nodeva, taču tās ieviešana gan nav tik ātri iespējama, jo šis jautājums ir jāsaskaņo ar lidsabiedrībām, kā arī jāapstiprina valdībā. Starptautiskajā aviācijā standarti nosaka, ka lidostām ir jāinformē aviokompānijas par plānotajām izmaksām vairākus mēnešus iepriekš, jo, piemēram, aviobiļešu tirdzniecība ir pieejama 11 mēnešus uz priekšu.