Vai plānotie ātrsatiksmes autoceļi Latvijā līdz 2040.gadam mums ies secen?

© Depositphotos

Satiksmes ministrija (SM) plāno pārskatīt Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģiju laika posmam līdz 2040.gadam, aģentūru LETA informēja SM pārstāvji.

SM skaidro, ka šogad jūlijā stājusies spēkā jaunā Eiropas Savienības (ES) regula par pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai jeb jaunā TEN-T regula.

Iepriekšējais regulējums noteica, ka līdz 2031.gadam visus pamattīkla ceļus jāpārbūvē par automaģistrāli vai ātrsatiksmes autoceļu - ar divām joslām, katrā virzienā.

Savukārt atbilstoši jaunajai regulai visiem ceļiem, kas ietilpst TEN-T tīklā, līdz 2031.gadam jābūt īpaši projektētiem mehānisko transportlīdzekļu satiksmei, pa tiem nevar braukt velosipēdi un pārvietoties gājēji, kas šobrīd uz lielākās daļas no valsts galvenajiem autoceļiem ir atļauts. SM piebilst, ka tas nav atļauts uz Bauskas šosejas (A7).

Tāpat SM norāda, ka ir veiktas izmaiņas pamattīklā. Piemēram, Daugavpils šosejas (A6) posms pie Daugavpils un Rēzeknes šosejas (A12) posms pie Rēzeknes vairs neietilpst pamattīklā, bet pamattīklā ietilpst Rīgas apvedceļa posms Baltezers-Saulkalne (A4) un Rīgas apvedceļa posms Salaspils-Babīte (A5).

Attiecīgi, lai nodrošinātu jaunā regulējuma pārņemšanu plānots pārskatīt "Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģiju no 2020. līdz 2040.gadam". SM plāno izstrādāt konceptuālo ziņojumu, nodrošinot stratēģijas atbilstību jaunajai TEN-T regulai.

Līdz ar to valdība otrdien atzina par aktualitāti zaudējušu savulaik SM dotu uzdevumu veikt visu Eiropas transporta tīkla pamattīklā esošo valsts galveno autoceļu pārbūves līdz 2030.gadam pamatojuma izstrādi un noteiktā kārtībā iesniegt to izskatīšanai Ministru kabinetā.

SM skaidro, ka šis uzdevums tika noteikts 2021.gada 29.jūnija valdības sēdē. Tas bija jāiesniedz līdz 2021.gada 17.decembrim.

LETA jau ziņoja, ka 2021.gada jūnijā Ministru kabinets pieņēma zināšanai informatīvo ziņojumu, kurā bija plānots līdz 2040.gadam Latvijā izbūvēt ātrgaitas ceļus apmēram 1055 kilometru garumā.

Pēc tā brīža aprēķiniem 1000 kilometri valsts galveno autoceļu pārbūves par ātrgaitas divu brauktuvju autoceļiem indikatīvās būvniecības izmaksas 2020.gada cenās kopā būtu 5,206 miljardi eiro. Vienlaikus tika norādīts, ka katra projekta precīzas izmaksas iespējams noteikt tikai pēc detalizēta būvprojekta izstrādes. Tāpat izmaksas ir atkarīgas no objekta novietojuma, sarežģītības pakāpes un citiem faktoriem.

Darbu izpilde bija sadalīta trīs posmos - līdz 2030.gadam bija paredzēts izbūvēt 194,3 kilometrus, no 2030. līdz 2035.gadam - 224 kilometrus, no 2035. līdz 2040.gadam - 637,5 kilometrus ātrgaitas autoceļu.

Latvijā

Salaspils ir Eiropas Savienības (ES) regulai par alternatīvo degvielu infrastruktūru prasībām atbilstošākā vieta ūdeņraža uzpildes stacijai izbūvei Latvijā, secināts Vidzemes plānošanas reģiona vadībā izstrādātajā pētījumā par ūdeņraža uzpildes staciju telpiskās attīstības koncepciju.

Svarīgākais