Bezmaksas reģionālie autobusu reisi vairs nebūs par velti

© f64.lv, Kaspars Krafts

Līdz šim noteiktajos bezmaksas reisos reģionālās nozīmes autobusu maršrutos no šodienas pasažierus apkalpos par maksu, informē Autotransporta direkcija (ATD).

ATD statistika par 2023.gada pārvadāto pasažieru skaitu liecina, ka kopš bezmaksas maršrutu ieviešanas ir tikai daži virzieni, kuros pasažieri vairāk izmanto bezmaksas maršrutus, turklāt tie ir nelielos apjomos.

Līdz ar to bezmaksas reģionālā sabiedriskā transporta ieviešana atsevišķos maršrutos un reisos nesasniedz izvirzīto mērķi - paaugstināt sabiedriskā transporta pieejamību mazapdzīvotās teritorijās un veicināt iedzīvotājus pēc iespējas vairāk izmantot sabiedrisko transportu ikdienā, norāda ATD.

Pamatojoties uz lietderības izvērtējumu par bezmaksas maršrutu (reisu) darbības rezultātiem, Sabiedriskā transporta padome nolēmusi, ka visus bezmaksas maršrutus un reisus turpmāk apkalpos par maksu. Tāpat padome uzdeva ATD veikt izvērtējumu par pasažieru skaita svārstībām, nosakot tos par maksas, un iesniegt rezultātus padomei līdz 2025.gada 1.martam.

Atbilstoši lēmumam bezmaksas reisi, kurus noteiks par maksas, ir maršruts Alūksne-Dēliņkalns-Korneti-Alūksne, Ludza-Cibla-Krivanda-Cibla-Ludza, Ludza-Felicianova-Zilupe-Šķaune, Jēkabpils-Sunākste, Ludza-Seiļi-Rundēni-Lauderi-Ludza, Ludza-Zilupe-Konecpole-Ludza, Balvi-Upetnieki-Balvi, Rūjiena-Ipiķu skola-Rūjiena, Saldus-Jaunauce, Smiltene-Trikāta-Strenči-Smiltene, Smiltene-Strenči-Smiltene, Viļaka-Vecumi-Lavošnieki, Jēkabpils-Mežgale, Autoosta-Lugažu stacija-Autoosta un Ludza-Blonti-Degļeva.

Savukārt maršruts Alūksne-Dēliņkalns-Korneti-Alūksne par maksu tika noteikts no šī gada 1.septembra.

ATD atgādina, ka bezmaksas sabiedriskais transports 15 maršrutos Alūksnes, Rūjienas, Smiltenes, Strenču, Valkas, Ciblas, Ludzas, Dagdas, Balvu, Rugāju, Viļakas, Jēkabpils, Jaunjelgavas, Ērgļu un Saldus novadā atbilstoši padomes lēmumam tika ieviests 2021.gada 1.oktobrī.

Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai bija - apdzīvotība ir mazāka par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru, valsts dotāciju īpatsvars maršruta/reisa uzturēšanai ir vismaz 85%, reisu skaits maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā, ieņēmumi no pārdotajām biļetēm, ieskaitot pasažierus, kuru braucienus daļēji vai pilnībā apmaksā valsts, nepārsniedz 15%.

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.

Latvijā

Dzelzceļa "Rail Baltica" projektā ir jāņem vērā, ka privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izveide ir sarežģīta un laikietilpīga, trešdien "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā sacīja Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāre Baiba Bāne.

Svarīgākais