Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) no ceturtdienas, 5.septembra, līdz piektdienai, 6.septembrim, dosies darba vizītē uz Palangu Lietuvā, kur piedalīsies ikgadējā Baltijas valstu transporta ministru sanāksmē, aģentūru LETA informēja ministrijā.
Sarunu fokusā būs dzelzceļa projekta "Rail Baltica" ieviešanas aktualitātes līdz 2030.gadam.
Briškens piektdien, 6.septembrī, ar partneriem plāno pārrunāt galvenos priekšnoteikumus "Rail Baltica" projekta veiksmīgai ieviešanai līdz 2030.gadam, tostarp risinājumus nepietiekamam finansējumam un dzelzceļa līnijas būvniecības paātrināšanai, kā arī sagatavošanos jauna ieviešanas lēmuma pieņemšanai.
Ministrijā atzīmē, ka atbilstoši jaunajai Eiropas Transporta tīkla (TEN-T) regulai, visiem koridoriem un to specifiskām daļām ir jāgatavo ieviešanas lēmuma grozījumi, ko apstiprinās Eiropas Komisija (EK). Šāds lēmums ir nozīmīgs Eiropas Savienības (ES) sarunās par turpmāko finansējumu.
Paredzēts, ka tikšanās laikā pārrunās arī darbu pie "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas integrēšanas Baltijas valstu esošajā dzelzceļa sistēmā, salāgojot pasažieru pārvadājumu pakalpojumus un tiem nepieciešamā ritošā sastāva iepirkšanu. Tāpat plānots apspriest esošā 1520 mm (milimetru) platuma dzelzceļa sistēmas migrācijas uz 1435 mm platuma dzelzceļa sistēmu plāna izstrādi atbilstoši TEN-T regulai.
Sanāksmes dienas kārtībā iekļauts arī "Rail Baltica" infrastruktūras pārvaldības modeļa progresa ziņojums un citi pārrobežu projekta īstenošanai aktuāli jautājumi. Papildu par transportu jomu atbildīgie ministri plāno apspriest sadarbību tā saucamā "Free Rail" programmā, ko iniciējis Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums "Lietuvos geležinkeliai" un kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumu datu digitālu apmaiņu.
Sanāksmes laikā plānota arī divpusējā tikšanās ar Igaunijas infrastruktūras ministru Vladimiru Svetu, kas šī gada jūlijā sāka darbu jaunajā Kristena Mihala vadītā valdībā.
LETA jau vēstīja, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.
Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.
Latvijā "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt 2024.gadā.