Valdība otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos grozījumus noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa, kas tostarp no nākamā gada paredz ieviest jaunu atgāzu mērīšanu un saspiestās dabasgāzes balonu pārbaudi, aģentūru LETA informēja ministrijā.
SM norāda, ka atbilstoši SM, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un biedrības "Auto asociācija" saskaņotajam konceptam ir izveidots jauns transportlīdzekļu saspiestās dabasgāzes balonu pārbaudes un kontroles mehānisms.
Iecerēts, ka šis mehānisms samazinās birokrātisko slogu, kā arī ļaus pārbaudes veikt dažādu marku transportlīdzekļiem, ja uzņēmums ir saņēmis atbilstošu pilnvarojumu no attiecīgās markas transportlīdzekļa izgatavotāja vai uzņēmuma, kas transportlīdzekļa izgatavošanas etapā uzstādījis saspiestās dabasgāzes barošanas sistēmu.
Uzņēmumam dati par saspiestās dabasgāzes balonu pārbaudi būs jāievada Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, un šī prasība stāsies spēkā 2025.gada 1.jūlijā, lai pārbaudes uzņēmumi nodrošinātu iespēju veikt saspiestās dabasgāzes balonu pārbaudi pēc iespējas plašākam transportlīdzekļu klāstam.
Tāpat plānots mainīt līdzšinējo kārtību attiecībā uz atgāzu cieto daļiņu mērīšanu. Transportlīdzekļi ar manipulētiem vai demontētiem cieto daļiņu filtriem rada ievērojamu ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēku veselību, tādēļ transportlīdzekļu valsts tehniskajā apskatē nepieciešams ieviest jaunu atgāzu pārbaudes metodi, kas ļautu efektīvāk atklāt vides prasībām neatbilstošus transportlīdzekļus, skaidro SM.
Grozījumi paredz, ka, sākot no nākamā gada 1.janvāra, automobiļiem ar dīzeļmotoru, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kas pirmoreiz reģistrēti, sākot ar 2013.gada 1.janvāri, veiks atgāzu cieto daļiņu mērījumu atbilstoši Eiropas Komisijas ieteikumam par daļiņu skaita mērīšanu ar kompresijaizdedzes motoriem aprīkotu transportlīdzekļu periodiskās tehniskās apskates vajadzībām nosacījumiem.
Tāpat grozījumos noteikts viena gada pārejas periods līdz 2025.gada 31.decembrim, kurā automobilim par pārsniegtu cieto daļiņu normu tiek piešķirts pirmais vērtējums. Pārejas periods noteikts, lai transportlīdzekļa īpašniekiem dotu atbilstošu laiku neatbilstības novēršanai, ņemot vērā darba specifiku cieto daļiņu filtra nomaiņai un salīdzinoši lielās remonta izmaksas.
Jaunajā regulējumā arī precizētas prasības transportlīdzekļiem, kas paredzēti bīstamo kravu pārvadājumiem, atbilstoši Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu prasībām.