Ekonomikas ministrija: Apdrošināšanas nozarei Latvijā ir jāapdrošina, nevis jārada viltus drošības sajūta

© Ģirts Ozoliņš/MN

Patērētājiem ir tiesības saņemt skaidru, precīzu un saprotamu informāciju par apdrošināšanas polises nosacījumiem, ko, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, no apdrošinātāja puses nav iespējams dažādi interpretēt, aģentūrai LETA pavēstīja Ekonomikas ministrijas (EM) parlamentārais sekretārs Jurģis Miezainis.

Ņemot vērā valsts teritorijā notikušo reģionāla mēroga dabas katastrofu un to rezultātā radītos postījumus, otrdien EM aicināja uz tikšanos pārstāvjus no Finanšu ministrijas, Latvijas Bankas, biedrības "Latvijas Apdrošinātāju asociācija" (LAA), biedrības "Latvijas Finanšu nozares asociācija" un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāvjus, lai pārrunātu jautājumus saistībā ar plūdu radīto apdrošināšanas atlīdzību izmaksas procesu, tostarp no apdrošināšanas ņēmējiem saņemto informāciju par izmaksu atteikumiem.

Miezainis akcentēja, ka nedrīkst būt situācijas, kurās cilvēki domā, ka ir apdrošināti pret noteiktiem riskiem, taču patiesībā nav. Apdrošināšanas nozarei Latvijā ir jāapdrošina, nevis jārada viltus drošības sajūta polišu pircējiem.

"Mēs daudz esam strādājuši, lai cilvēkus pārliecinātu apdrošināties, gādāt par sava īpašuma drošību, un visas iesaistītās puses, tajā skaitā apdrošinātāji, ir vienlīdz ieinteresētas, lai šī rūpīgi iegūtā uzticība nemazinātos", norādīja Miezainis.

LAA informēja, ka uz šo brīdi par vētras un lietavu radītajiem postījumiem ir saņemts 7001 atlīdzību pieteikums, par kuriem izmaksātas un rezervētas atlīdzības teju 13 miljonu eiro apmērā.

Vienlaikus LAA norādīja, ka atlīdzību pieteikumu skaits turpina augt, tādējādi šie vēl nav galīgie skaitļi. LAA arī atzīmēja, ka tās rīcībā nav informācijas par atteikumu skaitu, kā arī uzsvēra, ka apdrošinātāji rūpīgi izvērtē katru gadījumu un iespējami nāk pretim iedzīvotājiem.

PTAC tikšanās laikā informēja, ka pašlaik ir saņēmis tikai vienu iesniegumu par apdrošināšanas kompensācijas atteikumu, vienlaikus uzsverot, ka saņem iedzīvotāju zvanus un jautājumus šajā jomā.

Tāpat PTAC sarunās uzsvēra, ka raizējas par to, cik skaidri apdrošinātāji ir definējuši un paskaidrojuši apdrošināšanas līguma nosacījumus, riskus, kā arī to izņēmumus.

PTAC direktore Zaiga Liepiņa neskaidrību gadījumā aicināja vērsties PTAC, norādot, ka PTAC ir svarīgi saņemt informāciju no patērētajiem par problēmgadījumiem, lai izvērtētu apdrošināšanas līgumu aspektus un apdrošinātāju praksi, pārdodot apdrošināšanas pakalpojumus.

Miezaiņa ieskatā apsveicama ir apdrošinātāju prakse, kad apdrošināšanas produkta informācijas dokumenti (APID) tiek sniegti klientiem kā papildu skaidrojošie materiāli. Tomēr tiem būtu jākļūst par obligātu daļu no apdrošināšanas līguma kā vizuāli saprotamam, skaidrojošam materiālam, lai izvairītos no terminu un nosacījumu pārpratumiem, un tikai tādu līgumu patērētājs varētu parakstīt - pilnībā izprotot visus nosacījumus un riskus, izdarot apzinātu lēmumu.

Arī PTAC aicināja nozari vienoties par vienotiem terminiem un skaidrojumiem, kas atvieglotu patērētāja apzinātu lēmuma pieņemšanu.

Tāpat arī Latvijas Bankas pārstāvji vērsa uzmanību tam, ka apdrošinātāju noteikumi ir sarežģīti, bet klienti tos paraksta neiedziļinoties un vērīgi neizlasot.

Puses atzina, ka liela problēma ir internetā noslēgtie līgumi, jo to noslēgšanai nepieciešami vien pāris klikšķi, bet patērētājs nevelta laiku līguma nosacījumu izpētei, kā arī apdrošinātājam šādā formātā ir sarežģītāk patērētāju pilnvērtīgi informēt.

Apdrošinātāju pārstāvji informēja, ka drīzumā veidos informatīvu ceļa karti, kurā patērētājiem iezīmēs galvenos pieturas punktus, kam pievērst uzmanību, lai pieņemtu izsvērtu un apzinātu lēmumu par konkrētās apdrošināšanas pakotnes iegādi. Puses vienojās, ka ceļa kartes izstrādē iesaistīsies arī PTAC.

EM, savukārt, apņēmās iesaistīties nepieciešamo normatīvo aktu grozījumu un vadlīniju izstrādes procesā sadarbībā ar iesaistītajām pusēm.

Sanāksmes noslēgumā puses vienojās tikties tuvāko divu nedēļu laikā, kur LAA informēs par precīzākiem apkopotajiem datiem par atteikumiem un kopējo situāciju, bet visas iesaistītās puses ar turpmākajiem soļiem procesa uzlabošanā, lai padarītu apdrošināšanas polises iegādes procesu patērētājiem saprotamu, caurspīdīgu un drošu.

Jau ziņots, ka svētdienas, 28.jūlija, naktī un pirmdien, 29.jūlijā, piedzīvotā vētra vietām Latvijā radīja būtisku postažu.

Svarīgākais