Apdrošinātājs: Samazinoties ceļu satiksmes negadījumiem, samazināsies OCTA cenas

© f64.lv, Edmunds Brencis

Satiksmes ministrijas (SM) ierosinājumi par braukšanas ātruma samazinājumu uz autoceļiem varētu papildus veicināt arī obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas cenas samazinājumu, aģentūrai LETA  pauda risku apdrošināšanas kompānijas "Balta", kas ietilpst "PZU grupā", valdes loceklis Uldis Dzintars.

Viņš atzīmē, ka ceļu satiksmes negadījumu skaits ietekmē OCTA tirgu.

Dzintars norāda, ka kopējam ceļu satiksmes negadījumu skaitam ir vērojams samazinājums, un to gandrīz varētu uzskatīt par iemeslu gavilēm, ja vien jūnijs nebūtu nācis ar virkni smagu negadījumu. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotie dati liecina, ka šogad jūnijā satiksmes negadījumi prasījuši 17 dzīvības. Savukārt 2024.gada pirmajā pusgadā salīdzinājumā ar attiecīgo periodu ceļu satiksmes negadījumu skaits ir sarucis par 7%.

Viņš skaidro, ka ceļu satiksmes negadījumu skaita samazinājumam ir labvēlīga ietekme uz OCTA apdrošināšanas klientiem, jo apdrošinātajiem ir mazāk jāizmaksā apdrošināšanas atlīdzības, un tas kopumā kompensē pieaugušo inflāciju autoremonta darbnīcās.

Eksperts piebilst, ka jau pašlaik, salīdzinot trīs Baltijas valstis, PZU grupas ietvaros Latvijā ir vidēji zemākā OCTA cena privātpersonām, proti, Igaunijā OCTA polise šogad pirmajos sešos mēnešos bija par 20% dārgāka nekā Latvijā, savukārt Lietuvā OCTA polise klientiem izmaksāja par 40% vairāk nekā Latvijā.

Dzintars piebilst, ka cenu OCTA ietekmē dažādi faktori - sākot ar kopējo negadījumu skaitu katrā valstī un beidzot ar autoparka vecumu.

"SM ierosinājumi par ātruma samazinājumu uz ceļiem primāri ir vērsti uz bojāgājušo un cietušo skaita samazinājumu, taču varētu papildus veicināt arī ceļu satiksmes negadījumu skaita kopējo kritumu un netieši atstāt klientiem pozitīvu ietekmi uz OCTA apdrošināšanas cenas aprēķinu," pauž Dzintars.

Jau ziņots, ka satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) cer saņemt Saeimas deputātu atbalstu priekšlikumam par naudas sodu piemērošanu no pirmā maksimālā braukšanas ātruma pārsniegtā kilometra.

Ministrs intervijā aģentūrai LETA atgādināja, ka priekšlikumu par naudas sodu piemērošanu no pirmā kilometra vienreiz jau noraidīja, kā arī pēc tam noraidīja par piekto kilometru.

Briškens norādīja, ja arī ātrums nav vienīgais vai galvenais faktors ceļu satiksmes negadījumam, tad tas vienmēr ir faktors, kas negadījuma sekas padara smagākas, kas ir pierādīts visos cēloņu un seku korelācijas pētījumos pasaulē.

Svarīgākais