PTAC piemēro 50 000 EUR sodu elektronisko cigarešu un nikotīna spilventiņu tirgotājiem

© PTAC

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir pieņēmis lēmumus par SIA „COSS” un SIA „Nord Snus” negodīgo komercpraksi, piemērojot katram no uzņēmumiem soda naudu 50 000 euro apmērā, kā arī uzliekot tiesisku pienākumu nekavējoties izbeigt lēmumos konstatēto negodīgo komercpraksi.

SIA „COSS” un SIA „Nord Snus” (turpmāk - Sabiedrības) sniegušas un izplatījušas elektronisko cigarešu, to uzpildes flakonu un tabakas aizstājējproduktu (nikotīna spilventiņu) aizliegtās reklāmas interneta vidē, tajā skaitā sociālajos medijos Instagram, TikTok, Facebook, kā arī mazumtirdzniecības vietās.

Izmeklēšanas/lietas izskatīšanas laikā PTAC atklāja šādus pārkāpumus:

  • pārkāpti elektronisko cigarešu, to uzpildes flakonu un tabakas aizstājējproduktu (nikotīna spilventiņu) reklāmas ierobežojumi;
  • elektronisko cigarešu reklāmas Sabiedrību specializētajos veikalos ir izvietotas patērētājiem redzamā veidā no tirdzniecības centru ieejas (piemēram, uz paklājiem, utilizācijas tvertnēm vai plakātiem u.c.);
  • sniegta maldinoša informācija un apgalvojumi par elektronisko cigarešu mazāk kaitīgo ietekmi uz veselību salīdzinājumā ar tradicionāliem smēķēšanas produktiem. Piemēram, apgalvojot, ka „veipošana ir vismaz par 95% nekaitīgāka par smēķēšanu”;
  • elektronisko cigarešu reklāmas pasniegšanas veids, izmantojot apgalvojumus, t.sk. atsauces uz citu valstu pētījumiem, rada patērētājiem maldinošu iespaidu, ka elektroniskās cigaretes ir „veselīgs” produkts vai arī tas palīdz novērst saslimšanas. Piemēram, „veipošanas produktiem ir būtiska nozīme ar smēķēšanu saistīto slimību risku samazināšanā”;
  • netiek ievērots normatīvajos aktos noteiktais aizliegums reklāmā attēlot personas smēķējam un lietojam tabakas aizstājējproduktus un bezdūmu tabakas izstrādājumus.

Vērtējot pieļautos pārkāpumus, PTAC uzklausīja arī kompetento iestāžu viedokļus un secināja, ka komercpraksē nav pieļaujams sniegt informāciju, kas norāda uz elektronisko cigarešu smēķēšanu kā mazāk kaitīgu salīdzinājumā ar tabakas cigarešu smēķēšanu. It sevišķi, ņemot vērā to, ka vēl nav pilnībā apzināta elektronisko cigarešu lietošanas ilgtermiņa ietekme uz veselību, elektroniskās un tabakas cigaretes nevar pilnvērtīgi salīdzināt.


Sabiedrību īstenotā negodīgā komercprakse ir ietekmējusi un ietekmē pietiekami plašu patērētāju loku. To apliecina gan sekotāju skaits Sabiedrību profiliem sociālajos medijos, Sabiedrību mazumtirdzniecības vietu skaits Latvijā, kā arī tas, ka Sabiedrību profili sociālajos medijos ir brīvi pieejami un vērsti uz daudziem patērētājiem.

Piemēram, izvietotās reklāmas sociālo mediju platformā TikTok, kurā videoklipi parādās un atskaņojas automātiski, var būt viegli pieejamas nepilngadīgajiem, var piesaistīt jauniešu un bērnu uzmanību, izraisot interesi par šiem produktiem, tādējādi aicinot šos produktus iegādāties vai pierunāt vecākus to darīt. Šādi Sabiedrību izvēlētie mārketinga komunikāciju kanāli un veids, kādā Sabiedrības reklamē elektroniskās cigaretes, to uzpildes flakonus un tabakas aizstājējproduktus (nikotīna spilventiņus), būtiski negatīvi ietekmē jauniešu un bērnu kā mazaizsargātās sabiedrības grupas intereses.

Sabiedrību pārkāpums ir būtisks, ņemot vērā izdarītā pārkāpuma apjomu, raksturu, ilgumu (SIA COSS - vismaz 6 mēneši, SIA Nord Snus vismaz vienu gadu) ietekmi uz patērētājiem tiesiskajām interesēm, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, kā arī iespējamos riskus un kaitējumu patērētāju veselībai.
Lēmumus var pārsūdzēt tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad lēmumi ir stājušies stājušies spēkā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Svarīgākais