Teju trešdaļu iedzīvotāju valsts atbalsts motivētu izvēlēties elektroauto

© Gints Ivuškāns/f64

Valsts atbalsts ir biežāk minētais faktors, kas mudinātu gandrīz trešdaļu jeb 27 % iedzīvotāju apsvērt elektroauto iegādi. Tikmēr 44 % norāda, ka viņus no šī pirkuma attur attālums, kādu elektroauto spēj veikt ar vienu uzlādi, liecina Citadele Leasing veiktā aptauja.

Valsts atbalsts aptaujā tiek minēts kā galvenais kritērijs, kas veicinātu vēlmi iegādāties elektroauto - to norāda 27 % respondentu, visbiežāk iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 39 gadiem. Vienlaikus 11 % aptaujas dalībnieku arī norāda, ka, viņuprāt, valsts atbalsts Latvijā ir pārāk zems.

24 % kā galveno iegādes kritēriju min to, ka elektroauto uzlāde maksā mazāk nekā degviela, savukārt 12 % svarīgi ir tas, ka elektroauto ir ilgtspējīgāks transporta līdzeklis un nepiesārņo gaisu. Aptaujas dati liecina, ka valsts atbalstu un uzlādes izmaksas kā būtiskāku faktoru izceļ vīrieši, bet ilgtspējas nozīme svarīgāka ir sievietēm.

Raksturojot iemeslus, kas attur no elektroauto iegādes, iedzīvotāji visbiežāk min attālumu, kādu elektroauto spēj veikt ar vienu uzlādi (44 %), augstas tirgus cenas (40 %) un to, ka automašīnas ar iekšdedzes dzinēju joprojām ir krietni lētākas (30 %).

“Cena ir faktors, kas allaž ir bijis un būs svarīgs, domājot par auto iegādi. To varam novērot arī Latvijā - to apliecina ne tikai aptaujas dati, bet arī tas, ka auto tirgū joprojām liela daļa darījumu notiek ar lietotiem auto. Pats elektroauto tirgus gan šobrīd piedzīvo korekciju - ražotāji cīņā par klientiem samazina cenas un tirgū arvien biežāk pieejami budžeta klases elektroauto. Līdz ar to, cenām krītot un piedāvājumam paplašinoties, valsts atbalsts ar 4500 eiro atlaidi ir izlīdzinājis izmaksas, par kādām iespējams iegādāties līdzvērtīgas klases elektroauto un iekšdedzes dzinēja transporta līdzekli. Šīs cenu dinamikas svārstības ir aktuālas lielā daļā pasaules, un šī tendence pamazām atnākusi arī līdz Latvijai, kur šogad novērojam pieprasījuma kāpumu pēc budžeta klases elektroauto modeļiem. Šāda situācija pirms pāris gadiem nebija iedomājama, jo elektroauto bija būtiski dārgāki par līdzīgas klases iekšdedzes dzinēju alternatīvām,” aptaujas datus komentē Pēteris Plaudis, Citadele Leasing vadītājs Latvijā.

Kā liecina aptaujas dati, 28 % no elektroauto iegādes attur tas, ka pieejamais uzlādes staciju tīkls nav pietiekami ērts un plašs. Tikmēr 27 % norāda, ka bez īpašas infrastruktūras nav iespējams auto uzlādēt mājās un ka uzlāde aizņem pārāk ilgu laiku.

41 % aptaujas dalībnieku norāda, ka elektroauto nevēlētos iegādāties. Šādu atbildi biežāk snieguši iedzīvotāji, kuri ir vecumā virs 50 gadiem, kā arī tie, kuri dzīvo ārpus pilsētu teritorijām.

Latvijā

Neraugoties uz to, ka Ķīnas tirzniecības gigants – “Temu” ir iemantojis sliktu slavu, pilnīgi pretējās domās ir praktiskā mājsaimniece Iveta, kura bieži iepērkas lēto cenu interneta veikalā, taču pēdējā laikā nācies vilties! Turklāt, pretenzijas, nevis pret pašu preci, bet tās piegādātāju, ziņo "Bez Tabu".

Svarīgākais