Jaunajai paaudzei - "Gen Z" un mileniāļiem līdz 30 gadu vecumam - Latvijā nav tādu vīrišķības stereotipu, kādi ir izteikti vecākām paaudzēm, secināts Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Inženierekonomikas un vadības fakultātes (IEVF) pētnieka un lektora Toma Kreicberga pētījumā.
Kā aģentūru LETA informēja RTU, aptaujājot vairāk nekā 400 jauniešu 18 līdz 30 gadu vecumā, Kreicbergs analizēja vīrišķību, tās dažādos tipus un patērētāju uzskatus ietekmējošos faktorus par vīrišķību.
Pētījumā secināts, ka fizisko spēku, tiekšanos būt varonim, kā arī dominanci un agresiju kā vīrišķību raksturojošās īpašības nomaina vienlīdzība, spēja paust emocijas un būt jūtīgām, kā arī citas.
"Gan aptaujas un testi, gan fokusgrupas ar Latvijas jauniešiem vecumā no 20 līdz 30 gadiem parāda, ka viņi uzskata - vīrietis var parādīt emocijas, var iestāties par vienlīdzību un pat feminismu, viņš var būt gādīgs tēvs, iejūtīgs, un viņam nav jābūt "muskuļainam un ar bārdu"," stāstīja Kreicbergs.
Pētījums tika veikts kontekstā ar to, kā dažādi zīmoli savās reklāmās izmanto vīrišķību, jo sabiedrībā būtiski izmainījušies patērētāju priekšstati par vīrišķību, skaidro pētnieks. Saskaņā ar aptaujas rezultātiem jauniešu ieskatā sliktākais veids, kā atainot vīrišķību reklāmā, ir vīrišķības stereotipi, pārspīlēta vīrišķība, dzimumu lomu ievērošana, kā arī muskuļains ķermenis.
Kreicbergs norādīja, ka reklāma ir paspilgtinājusi vīrišķības stereotipus daudzas gadu desmitgades, savukārt vīriešu pakļaušanās šim stereotipiskajam veidolam izraisa toksisku uzvedību. Tāda uzvedība ir kaitīga gan pašiem vīriešiem, gan visai sabiedrībai.
"Toksisko vīrišķību rada spiediens vīriešiem pakļauties ļoti šauram šablonam, kādam ir jābūt vīrietim - vienmēr dominējošam, agresīvam, uzņemoties risku, neizrādot jūtas vai emocijas, uzvarēt par katru cenu," akcentēja pētnieks.
Pētījums tapa no 2019. gada septembra līdz šī gada februārim.