Grozījumi OCTA likumā: asociācija iebilst pret transportlīdzekļu numura zīmju nodošanu

© f64.lv, Gints Ivuškāns

Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija (LPABA) piekrīt likuma grozījumiem par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) polises nepieciešamības izbeigšanu, ja transporta līdzeklis uz laiku ir pārtraucis reģistrāciju valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā, taču iebilst pret transportlīdzekļa numura zīmju nodošanas prasību.

Asociācijas ieskatā, tāda prasība radītu apgrūtinājumu un slogu transportlīdzekļu lietotājiem un īpašniekiem, kā arī rada valsts pārvaldes resursu patēriņu.

Tāpat tas kaitīgi ietekmēšot vidi un veicinās CO2 emisiju, jo prasa papildus pārvietošanos uz Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) - lai nodotu un pēc tam saņemtu numura zīmes. Tas būtiski apgrūtina Eiropas Savienības Zaļā kursa mērķu sasniegšanu Latvijā un ir pretrunā ar šo kursu, uzskata asociācija.

LPABA norāda, ka neesot veikta tādu grozījumu ietekmes uz budžetu un ietekmes uz vidi izvērtēšana.

Tāpat asociācija uzskata, ka likums nosaka minimālās prasības, kādi līguma termiņi ir apdrošinātājam jānodrošina. LPABA vēlas, lai apdrošinātājs dotu izvēles tiesības saviem klientiem līguma termiņu jautājumā.

"Daudziem lietotājiem ir svarīgi citādi OCTA līguma termiņi - piemēram, autoparkam, lai visas OCTA beigtos vienā laikā, auto lietotājam, lai OCTA un KASKO beigtos vienā laikā un tamlīdzīgi," vēstulē atbildīgajai Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai pauž asociācija.

Jau ziņots, ka Saeima maijā nodeva izskatīšanai komisijās grozījumus OCTA likumā, kas paredz, ka zaudējumu atlīdzību limiti pieaugs līdz 6,45 miljoniem eiro par katru negadījumu neatkarīgi no cietušo skaita vai 1,3 miljoniem eiro par katru cietušo personu.

Finanšu ministrijā (FM) norāda, ka 2023.gada decembrī stājās spēkā Eiropas Komisijas (EK) direktīva, kas paredz palielināt zaudējumu atlīdzību limitus visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs.

Tāpat palielināsies arī zaudējumu atlīdzību limiti par kaitējumu īpašumam, kas būs 1,3 miljoni eiro par katru negadījumu, neatkarīgi no cietušo personu skaita.

FM akcentē, ka ar EK direktīvu tika noteiktas četras jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi veikt mērķtiecīgus grozījumus, proti, kompensācija negadījumos cietušajām personām attiecīgā apdrošinātāja maksātnespējas gadījumā, minimālās obligātā apdrošināšanas seguma summas, dalībvalstu veiktas transportlīdzekļu apdrošināšanas pārbaudes un ziņojumu par apdrošinājuma ņēmēju prasījumu vēstures izmantošana no jaunas apdrošināšanas sabiedrības puses.

Likumprojekta anotācijā minēts, ka, lai visā ES nodrošinātu cietušo personu vienlīdzīgu minimālo aizsardzību, minētās minimālās summas būtu jāsaskaņo un būtu jāievieš vienota pārskatīšanas klauzula, kā kritēriju izmantojot "Eurostat" publicēto saskaņoto patēriņa cenu indeksu, kā arī procesuāli noteikumi, kas reglamentē šādu pārskatīšanu un nosaka vienotu grafiku.

Vienlaikus noteikts, ka izziņa par apdrošināšanas vēsturi ir Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) izsniegta izziņa par apdrošināšanas atlīdzības prasījumiem saistībā ar transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja obligāto civiltiesisko atbildību par trešajai personai nodarītajiem zaudējumiem attiecībā uz vienu vai vairākiem transportlīdzekļiem, uz kuriem attiecās apdrošināšanas līgums pēdējo piecu gadu laikā, vai par to, ka šādi apdrošināšanas atlīdzības prasījumi nav bijuši.

Papildus minētajām četrām jomām tika noskaidrotas arī citas jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi pieņemt mērķtiecīgus grozījumus, tostarp, nosūtītie transportlīdzekļi, negadījumi, kuros ir iesaistītas transportlīdzekļa vilktas piekabes, neatkarīgi mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas rīki un informācijas centri un informācija cietušajām personām.

Noteikts, ka gadījumā, ja zaudējumi nodarīti ar transportlīdzekļu sastāvu - vilcēju vai citu velkošo transportlīdzekli savienojumā ar piekabi vai ar citu cietajā sakabē vilktu transportlīdzekli, - un nav iespējams identificēt vilcēju vai citu velkošo transportlīdzekli, bet ir iespējams identificēt piekabi, apdrošināšanas atlīdzību trešajai personai izmaksās apdrošinātājs, kas apdrošinājis piekabes īpašnieka civiltiesisko atbildību.

Vienlaikus FM izstrādātais likumprojekts paredz vairākus ar direktīvas pārņemšanu tieši nesaistītus grozījumus OCTA likumā.

Tostarp noteikts, ka apdrošināšanas līgums stājas spēkā līgumā noteiktajā laikā, bet ne agrāk par tā noslēgšanas brīdi un ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc tā noslēgšanas.

Latvijā

Mākslas un seno priekšmetu restauratoru aprindās raisījušās bažas par to, ka pēc Latvijas Pareizticīgās baznīcas it kā atdalīšanās no Maskavas patriarhijas uz Krieviju ir izvests liels daudzums Latvijas Pareizticīgās baznīcas vērtīgo priekšmetu, kam ir mākslas vērtību statuss. Tas varētu būt noticis šā gada pavasarī vai agrāk, un šo “pasākumu” esot organizējusi pati pareizticīgo baznīca. Lai saprastu, kas ir noticis (vai nav noticis), “Neatkarīgā” meklē atbildes.

Svarīgākais