Folkloriste par aizsargrituāliem: Savas veiksmes aizsargāšana un iekšējā skauģa atraidīšana

© Flickr

"Šajā laikā sevi ir jāaizsargā, jānovelk robeža un jāveic sava veidā aizsargrituāli, pretskauģu rituāli," TV24 raidījumā "Uz līnijas" stāsta tradīciju zinātāja un praktizētāja, folkloriste Zelma Skābene.

Tradīciju zinātāja pastāsta, ka Jāņu laikā "pasaules ir vaļā un ne dievišķā un jaukā, bet arī tikai veļu pasaule un mošķu pasaule".
Z. Skabene pastāsta, ka latvietis arī Jāņos pušķo māju, piemēram, ar meijām tādēļ, ka tas ir duālais koks, kas sevī ietver gan baltu, gan melnu. No bērza var iegūt gan baltu sulu, gan melnu darvu. Tas ir vienīgais koks, kas rudenī ir ar spilgti dzeltenām lapām, kas simbolizē dievišķo, medu, vasku, zeltu. No bērza gatavo krustu, ko likt uz kapa kopiņas, kā arī no tā izgatavo šūpuļa līksti. Ar bērza slotu pirtī izperas, bet arī mājas slotu gatavoja no tā.
"Virs mājas durvīm, gultām liek pīlādzi, kas ir aizsargājošs un maģisks koks ar spilgti sarkanām ogām, kam ir krustiņš. Pīlādža zarus sprauž dārza un lauka stūros, saimnieks var savu pagalmu izstaigāt atmuguriski, aiz galotnes velkot pīlādzi, jo viņsaulē viss notiek otrādāk," pastāsta folkloriste.
(Skaties no 12.54 min)

Latvijā

“Neatkarīgās” lasītāju atsauksmes uz publikāciju par Stambulas konvencijas vajadzību vīriešu organisma un tieši tāpat mātes piena attīrīšanai no mikroplastmasas ir devušas ļoti noderīgus norādījumus, kādā veidā šo stāstu turpināt.

Svarīgākais