Pieaugošais pārtraukto mobilo sakaru iepirkumu skaits liecina par valsts administratīvo resursu izšķērdēšanu

© Publicitātes foto

Pērn publiskā sektora iepirkumos mobilo telekomunikāciju jomā pārtraukti seši iepirkumi, tikmēr šī gada pirmajā pusē jau četri, turklāt viens no pasūtītājiem šogad vienu iepirkumu izsludinājis jau ceturto reizi, liecina Latvijas Telekomunikāciju Asociācija (LTA) apkopotā informācija.

Kā norāda Jānis Lelis, LTA izpilddirektors, šī tendence ir satraucoša, jo, visticamāk, liecina ne vien par pasūtītāju grūtībām kvalitatīvi definēt iepirkumu tehnisko specifikāciju un vērtēšanas kritērijus, bet arī par valsts administratīvā resursa izšķērdēšanu. LTA ieskatā situāciju varētu risināt mobilo sakaru pakalpojumu e-kataloga ieviešana, ļaujot valsts iestādēm iepirkt mobilo sakaru pamatpakalpojumus, kurus tirgus spēlētāji nodrošina identiskā kvalitātē un vienkāršotā procedūrā.

2023. gadā publiskos iepirkumus par mobilo telekomunikāciju pakalpojumiem pārtrauca Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”, Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs, Smiltenes novada pašvaldība, Salaspils novada pašvaldība, VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” un Augšdaugavas novada pašvaldības centrālā administrācija. Biežākie pārtraukšanas iemesli bija nepieciešamība pārstrādāt iepirkumu dokumentāciju un mainīt tehniskās specifikācijas.
Tikmēr šī gada pirmajos mēnešos pārtraukti jau pieci iepirkumi: Latvijas Republikas Tieslietu ministrijas, Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīcas, Nodarbinātības valsts aģentūras un divi Rīgas Brīvostas pārvaldes iepirkumi, turklāt par Rīgas Brīvostas pārvaldes rīkoto apspriedi un par trešo iepirkumu rezultāti vēl nav publicēti. Arī šajos gadījumos biežākie pārtraukšanas iemesli ir nepieciešamība veikt labojumus iepirkuma tehniskajā specifikācijā un iepirkumu nolikumā, proti, pretendentu piedāvājumu vērtēšanas kritērijos.
“Šī brīža situācija publiskajos iepirkumos rada nopietnus šķēršļus efektīvai telekomunikāciju nozares darbībai. Mēs redzam, ka pasūtītājiem ir grūtības izsludināt mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumus ar konstruktīvi, precīzi un izsvērti veidotām tehniskajām specifikācijām, kā rezultātā tos sludina atkārtoti, taču arī tad ne vienmēr tiek sasniegts rezultāts, atsevišķām iestādēm izsludinot iepirkumu par vienu un to pašu pakalpojumu pat četras reizes. Tas ne tikai kavē iepirkumu procesu, bet arī rada ievērojamu administratīvo slogu gan pasūtītājiem, gan pretendentiem. Jāpiebilst, ka šādas situācijas kopumā neveicina uzticību publisko iepirkumu procesam,” skaidro LTA izpilddirektors Jānis Lelis.

J. Lelis uzsver, ka pārtraukti iepirkumi arī būtiski kropļo konkurenci. Proti, nenoslēdzot jaunu līgumu ar pakalpojuma sniedzēju pēc iepriekšējā līguma termiņa beigām, pasūtītājs bieži vien ir spiests iepirkt pakalpojumus bez iepirkuma procedūras, kamēr tiek sagatavots jauns iepirkums. “Šāda situācija ne tikai samazina tirgus caurspīdīgumu, bet rada nelabvēlīgus apstākļus citiem potenciālajiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri tādējādi zaudē iespēju piedalīties godīgā konkurencē,” komentē J. Lelis.

Lai risinātu šo problēmu un uzlabotu mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumu procesa efektivitāti, LTA aicina uzlabot Elektroniskās Iepirkumu Sistēmas funkcionalitāti, nodrošinot iespēju valsts sektoram iegādāties standartizētus mobilo sakaru pakalpojumus. Tas ietvertu pakalpojumu e-kataloga izstrādi, kurā iekļauti tādi vienoti mobilo sakaru pakalpojumi kā balss (zvani), SMS un mobilie dati, atvieglojot iepirkumu procedūru pamatpakalpojumu iegādē.

“Atšķirībā no citām nozarēm, telekomunikāciju nozarē ir virkne standartizētu pakalpojumu, kurus telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēji var nodrošināt identiskā kvalitātē, piemēram, zvani, SMS saziņa un mobilais internets. Tāpēc arī Bite uzskata, ka mobilo sakaru e-katalogs iepirkumu sistēmā ļautu ievērojami vienkāršot iepirkumu procesus un novērst pārtrauktus iepirkumus, kuru iemesls bieži vien ir problēmas iepirkumu dokumentācijā un neprecīzi izstrādāta tehniskā specifikācija. Šāda pieeja būtu nozīmīgs solis, nodrošinot gan efektīvus iepirkumu procesus, gan vienuviet pieejamu kvalitatīvu mobilo sakaru pakalpojumu piedāvājumu no dažādiem tirgus spēlētājiem. Tas veicinātu konkurenci tirgū un sniegtu iespēju valsts sektoram iepirkt pakalpojumus par izdevīgākām cenām, vienlaikus nodrošinot Latvijas telekomunikāciju nozares ilgtspējīgu attīstību,” skaidro Māris Šmaukstelis, Bites Valsts un pašvaldību klientu nodaļas vadītājs.

“Piedaloties publiskajos iepirkumos, bieži vien nepamet sajūta, ka pasūtītāji ne līdz galam izmanto iespējas iegūt izdevīgāko mobilo sakaru pakalpojumu būtību vai arī dzīvo desmit un vairāk gadu senā pagātnē. Piemēram, kāda pasūtītājam ir jēga vērtēt un piešķirt punktus par to, cik maksā viena zvana minūte vai 1 MB, ja pasūtītājs vēlas iegādāties bezlimita tarifu plānus, kas ietver bezmaksas zvanu un mobilo internetu. Vai arī tiek piešķirts nesamērīgi liels punktu skaits kādam tehniskajam parametram, kuram faktiski nav nozīmes sniegtā pakalpojuma kvalitātes novērtēšanā. Tas rada situāciju, kad iepirkumi tiek pārtraukti, tiek nelietderīgi tērēti resursi un sniegtas priekšrocības vienam konkrēta tirgus spēlētājam,” saka Tele2 biznesa klientu nodaļas vadītājs Raimonds Janševskis. “Pašreizējā iepirkumu punktu sistēma rada arī situāciju, ka lielākajā daļā iepirkumu pat pats iepirkuma organizētājs, saņemot piedāvājumus, nevar objektīvi salīdzināt operatoru finansiālos piedāvājumus, jo tiek salīdzinātas dažādas iepirkuma pozīcijas, bet ne visa iepirkuma kopējā summa.”

Latvijā

Dzelzceļa "Rail Baltica" projektā ir jāņem vērā, ka privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izveide ir sarežģīta un laikietilpīga, trešdien "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā sacīja Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāre Baiba Bāne.

Svarīgākais