Par "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgais uzņēmums cietis 52 106 eiro zaudējumus

© unsplash.com

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" apgrozījums šogad pirmajos trijos mēnešos bija 1,856 miljoni eiro, kas ir par 56,8% vairāk nekā 2023.gada pirmajā ceturksnī, bet uzņēmums cieta zaudējumus 52 106 eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš, liecina uzņēmuma publiskotā informācija.

Finanšu pārskata vadības ziņojumā teikts, ka 2024.gada pirmajā ceturksnī sadarbībā ar dzelzceļa ekspluatācijas un pārvadājumu konsultantu "Eiropas dzelzceļa līnijas" strādāja pie kravu apkalpes vietu biznesa modeļa un ilgtermiņa stratēģijas izstrādes.

Turpinās arī iesāktie darbi pie "Rail Baltica" tilta pār Daugavu izbūvē Rīgā, šī gada martā sākti pirmā balsta būvniecības darbi upē, kā arī sākušies otrās kārtas būvdarbi - viadukts cauri Rīgas lidostas teritorijai. Savukārt pamattrases posmā sākti būvprojektu izskatīšanas un izvērtēšanas fāzes darbi.

Tāpat turpinās darbs pie "Rail Baltica" projektam nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanas, kā nozīmīgāku darījumu uzņēmums norāda īpašumu Nākotnes ielā 3, Rīgas lidostā, kas pārņemts valsts īpašumā šogad 2.janvārī.

"Eiropas dzelzceļa līniju" vadība uzsver, ka pērn decembrī tika apstiprināts uzņēmuma 2024.gada budžets, tomēr, neskatoties uz apstiprinājuma faktu, uzņēmums pirmajā ceturksnī strādāja ar augstu darbības nodrošināšanas turpināmības risku, nevarot īstenot apstiprinātā budžeta paredzētās darbības 2024.gada sākumā, ņemot vērā vēl neapstiprinātos deleģēšanas līguma grozījumus no Satiksmes ministrijas puses un nesaņemot attiecīgi paredzēto 80% avansu no kalendārā gada plānotiem budžeta izdevumiem.

Atbilstoši pašreizējam finansēšanas modelim "Eiropas dzelzceļa līniju" ieņēmumi nesedz visus ar saimniecisko darbību saistītos izdevumus, jo ar "Rail Baltica" projekta nesaistīto vai no Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) neattiecināmo izdevumu segšanai uzņēmums nesaņem finansējumu no Satiksmes ministrijas.

Attiecīgi uzņēmums turpina strādāt ar zaudējumiem, tādēļ uzņēmums ir vērsies Satiksmes ministrijā, lai mainītu uzņēmuma finansēšanas modeli, sniedzot priekšlikumus turpmākai rīcībai. 2024.gada pirmajā ceturksnī Satiksmes ministrija nav radusi iespēju mainīt uzņēmuma finansēšanas modeli, kā arī segt visus līdz šim radušos uzņēmuma zaudējumus.

Pirmajā ceturksnī pērn "Eiropas dzelzceļa līnijas" strādāja ar 1,183 miljonu eiro apgrozījumu un 13 010 eiro peļņu.

Jau ziņots, ka "Eiropas dzelzceļa līnijas" apgrozījums pagājušajā gadā bija 6,398 miljoni eiro, kas ir par 64% vairāk nekā 2022.gadā, savukārt uzņēmuma zaudējumi pieauga līdz 195 924 eiro.

"Eiropas dzelzceļa līnijas" ir valstij pilnībā piederoša kapitālsabiedrība, un tās pamatkapitāls ir 4,445 miljoni eiro.

Latvijā

VAS "Latvijas pasts" Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) ir iesniedzis universālā pasta pakalpojumu (UPP) tarifu projektu, kas tostarp no 2025.gada 1.janvāra paredz palielināt iekšzemes pasta paku sūtījumu tarifus, kā arī mainīt pārrobežu pasta pakalpojumu tarifus, liecina paziņojums oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis".