"Latvijas dzelzceļš" skaidro, kāpēc vilcieni karstumā atsevišķos posmos brauc lēnāk

© Dmitrijs Suļžics / F64

Lielā karstuma dēļ vilcieniem atsevišķos dzelzceļa posmos var tikt noteikts ātruma ierobežojums, pausts VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) publiskotajā informācijā.

LDz aģentūrai LETA norādīja, ka augstās temperatūras dēļ pirmdien, 27.maijā, vilcieniem bija spēkā braukšanas ātruma ierobežojums dzelzceļa posmā Tukums-Ķemeri, savukārt otrdien, ņemot vērā izmaiņas laika apstākļu prognozē, šis ierobežojums ir atcelts un patlaban arī citos posmos ierobežojumi nav noteikti.

LDz skaidroja, ka Latvijā gaisa temperatūras amplitūda ir plaša - no -30 grādiem līdz +30 un vairāk grādiem -, tostarp aukstumā sliedes saraujas, bet karstumā tās izplešas. Tādējādi, liekot un nostiprinot dzelzceļa sliedes, šo aspektu ir jāņem vērā.

Proti, ja savienojuma vietās starp sliedēm ievēro pārāk lielu atstarpi, ziemā tās kļūs nedrošas, savukārt, ja tās novieto pārāk tuvu vienu otrai, vasarā tās spiedīsies viena otrai virsū un spriedzes jeb iekšējās pārslodzes rezultātā var veidoties tā dēvētais sliežu ceļa izmetums - izlocīšanās vai deformācija. LDz norādīja, ka sliktākajā scenārijā tas var izraisīt pat satiksmes negadījumu ar vilciena nobraukšanu no sliedēm.

Lai to nepieļautu, ir iespēja saudzīgāk iedarboties uz sliežu ceļu, tostarp samazināt dinamisko slodzi jeb tiešo ritošā sastāva iedarbību uz sliežu ceļu brauciena laikā. To var samazināt, ja brauc lēnāk, jo tad iedarbība uz sliežu ceļu ir vienmērīgāka, bez straujām dinamiskās slodzes izmaiņām.

Ja gaisa temperatūra ilgstoši ir ap un virs +30 grādiem, sliedes atklātās vietās uzkarst līdz +50 grādu karstumam. Tādējādi drošības apsvērumu dēļ atsevišķos dzelzceļa posmos karstuma laikā var noteikt vilcienu kustības ātruma ierobežojumus.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna valdošais uzņēmums.