Lauzts līgums ar "Rail Baltica" reģionālo mobilitātes punktu projektētāju "Rere Ineco"

© Dmitrijs Suļžics/MN

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) lauž līgumu ar "Rail Baltica" reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju - Latvijas un Spānijas uzņēmumu apvienību "Rere Ineco", aģentūru LETA informēja EDzL pārstāvji.

EDzL norāda, ka līguma laušana saistīta ar viena uzņēmumu apvienības dalībnieka maksātnespēju un otra nevēlēšanos pārņemt saistības.

Uzņēmumā norāda, ka "Rail Baltica" reģionālo mobilitātes punktu būvprojektēšanu pēc atklāta starptautiska konkursa 2022.gada novembrī uzticēja personu apvienībai "Rere Ineco", kuru veido SIA "Apex Building" (iepriekš "Rere vide") un Spānijas uzņēmums "Ineco", par 3,6 miljoniem eiro.

Rīgas rajona tiesa 2024.gada 14.martā pasludināja "Apex Building" par maksātnespējīgu. Pēc EDzL pārstāvju skaidrotā, šādos gadījumos līgums ļāva to pāratjaunot un visus līgumā paredzētos darbus uzticēt otram apvienības dalībniekam, taču "Ineco" neuzņēmās šīs saistības.

Patlaban EDzL vērtē vairākus scenārijus turpmākām darbībām, lai turpinātu reģionālo mobilitātes punktu projektēšanu.

Līdz šim izstrādāti 17 "Rail Baltica" reģionālo mobilitātes punktu būvprojekti minimālajā sastāvā, saņemtas būvatļaujas un tehniskie noteikumi no iesaistītajām pusēm, tostarp 11 stacijām sākti darbi nepieciešamajām inženierizpētēm un pilnvērtīga būvprojekta izstrādei, informē EDzL.

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dati liecina, ka "Apex Building" šogad 23.aprīlī bija nodokļu parāds 378 108 eiro apmērā.

"Apex Building" 2021.gadā strādāja ar 17,636 miljonu eiro apgrozījumu un cieta 247 354 eiro zaudējumus. Uzņēmuma finanšu dati par 2022.gadu un 2023.gadu vēl nav publiskoti, liecina "Firmas.lv" informācija. Kompānijas vienīgais īpašnieks kopš 2023.gada oktobra ir Deniss Kikots, savukārt pirms tam kompānijas vienīgā īpašniece bija "ReRe grupa".

LETA jau vēstīja, ka "Rail Baltica" projekts, kurā pēdējā laikā izgaismojas problēmas ar termiņu ievērošanu un finansējuma apgūšanu, paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma - 1435 milimetru - dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

Valsts drošības dienests (VDD) pagājušā gada darbības pārskatā uzsvēris, ka, neraugoties uz esošajiem sarežģījumiem, turpmāka "Rail Baltica" infrastruktūras izbūves aizkavēšanās nav pieļaujama un projektā ir nepieciešama mērķtiecīga risku pārvaldība.

Tāpat ziņots, ka EDzL apgrozījums pagājušajā gadā, pēc provizoriskiem datiem, bija 6,398 miljoni eiro, kas ir par 64% vairāk nekā 2022.gadā, savukārt uzņēmuma zaudējumi pieauga līdz 195 783 eiro.

EDzL ir valstij pilnībā piederoša kapitālsabiedrība, un tās pamatkapitāls ir 4,445 miljoni eiro.

Latvijā

Pagājušajā gadā biežākie invaliditātes cēloņi pilngadīgiem iedzīvotājiem, kuri pirmoreiz atzīti par personām ar invaliditāti, bija ļaundabīgi audzēji, asinsrites sistēmas slimības, kā arī skeleta, muskuļu un saistaudu slimības, šodien diskusijā "Svarīgākais par invaliditāti Latvijā" informēja Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (VDEĀVK) vadītāja Daina Grabe.

Svarīgākais