Valdība otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos noteikumus par bezpilota gaisa kuģu lidojumiem, lai uzlabotu lidojumu drošību, tostarp pilnveidotu bezpilotu gaisa kuģu jeb dronu izmantošanas kārtību un noteiktu lidojumu ģeogrāfiskās zonas un to pārvaldību.
SM norāda, ka jauns regulējums bija nepieciešams Eiropas Savienības (ES) regulas piemērošanai, kā arī aptver vairākus nacionālās kompetences jautājumus saistībā ar bezpilota gaisa kuģu lidojumiem.
Līdz šim bija noteikts, ka bezpilota gaisa kuģa lidojumu pāri trešajām personām piederošam īpašumam veic ne zemāk kā 30 metru augstumā no zemes vai ūdens virsmas un ne tuvāk kā desmit metru no šķēršļa.
Savukārt praksē ir secināts, ka tiesību normu dažkārt interpretē nepareizi, jo ir gadījumi, kad trešās personas, kuru īpašumiem drons pārlido, sniedz sūdzības par tiesību normā minētā attāluma neievērošanu, kaut gan minēto attālumu personai nav iespējams precīzi identificēt, norāda ministrijā.
Tādējādi jaunais regulējums paredz, ka lidojumu pāri trešajām personām piederošam īpašumam jāveic, paredzot īsāko lidojumam nepieciešamo laiku un drošāko trajektoriju, vairs nenosakot konkrētas distances.
Ministrijā skaidro, ka, attīstoties ar bezpilota gaisa kuģu sistēmām saistītām tehnoloģijām, arī bezpilota gaisa kuģi, kuru maksimālā pacelšanās masa ir mazāka par 250 gramiem un kas ir rotaļlietas atbilstoši normatīvajiem aktiem, var radīt drošības riskus, tāpēc nav korekti noteikt, ka uz šādiem bezpilota gaisa kuģiem neattiecas bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfiskajās zonās noteiktie ierobežojumi.
Jaunie noteikumi paredz svītrot normu, ka šie noteikumi neattiecas uz bezpilota gaisa kuģi, kuru maksimālā pacelšanās masa ir mazāka par 250 gramiem.
SM informē, ka līdz šim bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfiskās zonas noteica "Civilās Aviācijas aģentūra" (CAA), kuras kompetencē bija arī darbības uzraudzība šajās ģeogrāfiskajās zonās.
Savukārt jaunie noteikumi nosaka valsts un pašvaldības institūcijām tiesības ierosināt bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfisko zonu noteikšanu savā teritorijā, savukārt lēmuma pieņemšanas tiesības paredzot CAA.
Ņemot vērā, ka CAA ir izveidojusi Bezpilota gaisa kuģu informācijas sistēmu, noteikumi paredz, ka pieteikumus bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfisko zonu izveidošanai, izmaiņām zonu nosacījumos un to darbības izbeigšanai varēs iesniegt minētājā elektroniskajā sistēmā. Šo prasību ieviešanai ir noteikts pārejas periods, un minēto darbību veikšana kā obligāta būs no nākamā gada. Vienlaikus CAA šādu iespēju, izmantojot sistēmu, nodrošinās jau pirms tam.
Noteikumos regulēs arī vairāku institūciju kompetenci ārkārtas un neatliekamos gadījumos, kas nosaka īslaicīgus ierobežojumus, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu.
Šādos gadījumos lēmumu par bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfisko zonu noteikšanu un lidojuma drošumu pieņem CAA, Valsts policija par sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu, savukārt Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs pieņem lēmumu par aviācijas meklēšanu un glābšanu.