Mēneša laikā divkārt pieaugusi gada inflācija Latvijā

© Dāvis Ūlands / F64

Patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri Latvijā pieauga par 1,2%, bet gada laikā - šogad martā salīdzinājumā ar 2023.gada martu - palielinājās par 0,9%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 0,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā pieaudzis par 4,5%.

2024.gada martā, salīdzinot ar februāri, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija apģērbam un apaviem (+0,4 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,2 procentpunkti).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,7%.

Galvenokārt noslēdzoties akcijām, būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu šajā preču grupā mēneša laikā bija pienam (+8%), sieram un biezpienam (+4,1%), piena produktiem (+4,1%), kā arī jogurtam (+2,5%). Dārgāki bija arī svaigi dārzeņi (+3,1%). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga kafijai (+2,6%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+0,9%) un augu eļļai (+4,6%).

Savukārt akciju ietekmē lētāki bija konditorejas izstrādājumi (-1,6%), maize (-0,9%), galvenokārt baltmaize, svaigi augļi (-1,5%), cūkgaļa (-1,5%), šokolāde (-2,7%), mājputnu gaļa (-1,2%), kā arī olas (-2,3%). Mēneša laikā lētākas bija arī svaigas vai atdzesētas zivis (-4,5%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,8%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums no 1.marta. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 2,7%, ko lielākoties ietekmēja cenu kāpums stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.

Apģērbu un apavu grupā cenas mēneša laikā pieauga par 6,9%, ko galvenokārt ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās vidēji par 6,1%, bet apaviem - par 9,2%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,4%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai (-2%). Lētāka bija arī siltumenerģija (-0,5%), cietais kurināmais (-1,4%). Savukārt cenas pieauga mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem (+0,8%).

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 1,5%, ko galvenokārt noteica cenu pieaugums pasažieru aviopārvadājumiem. Degvielai cenas kāpa par 1,1%, tostarp benzīnam - par 2%, dīzeļdegvielai - par 0,6% un auto gāzei - par 0,6%. Dārgāka bija arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā kāpa par 1,8%. Mēneša laikā sadārdzinājās kompleksie atpūtas pakalpojumi, ziedi, kā arī žurnāli.

Latvijā

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais