Rīgas osta iekļauta X-Press Feeders zaļajā kuģošanas koridorā

© publicitātes foto

Šodien 5. aprīlī Hamburgā Rīgas osta kopā ar vēl piecām Eiropas ostām: Antverpeni - Brigi (Beļģija), Tallinu (Igaunija), Helsinkiem (Somija), HaminuKotku (Somija) un Klaipēdu (Lietuva) parakstīja saprašanās memorandu (MoU) ar pasaulē lielāko neatkarīgo jūras konteinerpārvadājumu kompāniju X-Press Feeders par zaļo kuģošanas koridoru izveidi un jūras pārvadājumu dekarbonizāciju Skandināvijā un Baltijas jūrā.

Pušu sadarbība sāksies ar divu jaunu X-Press Feeders kuģošanas līniju atklāšanu, vienā no tām iekļaujot arī Rīgas ostu. Tie būs pirmie regulārie jūras pārvadājumu maršruti Eiropā, kuros kuģos ar zaļo metanolu (alternatīva degviela, kas rada vismaz par 60% mazāk emisiju nekā konvencionālā kuģu degviela) darbināmi kuģi. Līnijā Green Baltic X-PRESS ir iekļauta Rīgas osta un tās maršruts būs: Roterdama - Antverpene Brige - Klaipēda - Rīga - Roterdama. Otra līnija ar nosaukumu Green Finland X-PRESS ietvers Roterdamu - Antverpeni Brigi - Helsinkus - Tallinu - HaminuKotku - Roterdamu. Plānots, ka līnijas sāks darboties 2024. gada trešajā ceturksnī.

“Esam priecīgi un pagodināti, ka Rīgas ostā jau 2024. gada otrajā pusē varēsim uzņemt ar zaļo metanolu darbināmus konteinerkuģus. Pievienojoties X-Press Feeders un citām Eiropas ostām zaļās kuģošanas veicināšanā un videi draudzīgāku kuģniecības koridoru izveidē, paaugstinām arī Rīgas ostas ilgtspējību un konkurētspēju. Zaļās enerģijas pieejamība ne tikai padara ostu efektīvāku un drošāku, bet arī atbilst klientu prasībām pēc videi nekaitīgākiem transporta risinājumiem, palielinot ostas pievilcību jauniem kravu pārvadājumu un investīciju projektiem,” parakstot saprašanās memorandu uzsvēra Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks Edgars Sūna.

Vienlaikus saprašanās memorands paredz, ka X-Press Feeders un iesaistītās ostas apvienos resursus un zināšanas, lai veiktu virkni pasākumu zaļo kuģniecības koridoru turpmākai attīstībai - izbūvēs ostu infrastruktūru alternatīvo degvielu nodrošināšanai, veicinās alternatīvo degvielu piegādes ķēžu attīstību, izveidos tālākizglītības programmas ostu darbiniekiem un jūrniekiem saistībā ar alternatīvo degvielu izmantošanu un izmantos digitālās platformas, lai optimizētu kuģu pieņemšanas procesu ostās.

Par saprašanās memoranda mērķiem stāsta X-Press Feeders izpilddirektors Frensis Gohs (Francis Goh): “X-Press Feeders un sešu partnerostu sadarbības mērķis ir efektīvi ieviest zaļos kuģošanas koridorus un veicināt nozares ilgtspēju. Mēs izvēlējāmies Ziemeļvalstis un Baltijas valstis par pirmajiem tirgiem, kur ieviest mūsu zaļos, ar metanolu darbināmos kuģus, jo gan ostas, gan mūsu klienti šeit ir visatsaucīgākie ilgtspējas iniciatīvām. Saprašanās memorands ir nozīmīgs solis ceļā uz ilgtspējīgu kuģošanu, jo, sadarbojoties ar vadošajām Eiropas ostām, mēs kopīgi varam veicināt zaļo tehnoloģiju ieviešanu un paātrināt nozares dekarbonizāciju."

Kompānija X-Press Feeders dibināta Singapūrā 1972. gadā. Tā ir lielākais neatkarīgais konteinerpārvadātājs pasaulē, kas darbojas Āzijā, Tuvajos Austrumos, Āfrikā, Karību jūras reģionā, Latīņamerikā un Eiropā. X-Press Feeders pārvalda vairāk nekā 100 kuģu floti, kas apmeklē vairāk nekā 180 ostas visā pasaulē. Kompānijas mērķis ir līdz 2050. gadam sasniegt nulles emisiju līmeni un kļūt par zaļāko konteinerkuģu pārvadātāju.

Latvijā

Vienotā Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) valdes priekšsēdētājai noteikta mēneša atlīdzība 9156 eiro, bet valdes locekļiem - 8324 eiro, aģentūru LETA informēja Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē (SEPLP).

Svarīgākais