Pieaug negadījumu skaits, kuros iesaistīti motobraucēji

© Dmitrijs Suļžics /MN

Pēdējos desmit gados par 37% pieaudzis ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti motobraucēji, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika.

Pērn OCTA apdrošinātājiem pieteikti 687 ceļu satiksmes negadījumi, kuros bijis iesaistīts mototransporta līdzeklis. Salīdzinājumam 2022.gadā apdrošinātājiem tika pieteikti 537 ceļu satiksmes negadījumi, bet vēl gadu iepriekš - 518 negadījumi ar mototransporta līdzekļa iesaisti.

Pēdējo gadu laikā, īpaši pēcpandēmijas periodā, ļoti strauji audzis reģistrēto mototransporta līdzekļu skaits. Dati liecina, ka 2023.gada 31.decembrī Latvijā bija reģistrēti 79743 motocikli, gadu iepriekš - 75363, bet 2021.gadā - 70877.

LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins stāsta, ka ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti mototransporta līdzekļi, vistiešākajā mērā korelē arī ar laikapstākļiem - jo garāks ir gada siltais periods, jo lielāks ir negadījumu skaits.

"Visā valstī 2023.gads bija saulaināks nekā vidēji klimatiskās standarta normas periodā. Latvijas austrumos vietām saule spīdēja pat 10% virs ierastā. Jau marta sākumā uz ielām bija novērojami pirmie nepacietīgie motobraucēji, savukārt motobraucējiem nelabvēlīgi laikapstākļi rudenī iestājās vien novembra sākumā," viņš stāsta.

Statistika liecina, ka pērn mototransporta līdzekļi bijuši iesaistīti 687 ceļu satiksmes negadījumos, kas ir lielākais negadījumu skaits pēdējo desmit gadu laikā. Abāšins gan norāda, ka motobraucēji biežāk ir ceļu satiksmes negadījumos cietušie, nevis izraisītāji. No pērn apdrošinātājiem pieteiktajiem negadījumiem, kuros bijis iesaistīts motorizēts divriteņu spēkrats, 325 gadījumos mototransportlīdzekļa vadītājs bijis negadījuma izraisītājs, bet 362 gadījumos - cietušais.

Kopumā pēdējos desmit gados motobraucēji 2509 gadījumos atzīti kā ceļu satiksmes negadījuma izraisītāji, savukārt 2695 gadījumos - kā cietušie.

Vidējā atlīdzība par motobraucēju nodarītajiem zaudējumiem ceļu satiksmes negadījuma rezultātā pērn bija 1234 eiro, bet par negadījumiem, kuros motobraucēji bija kā cietušie - 1823 eiro. Desmit gadu laikā vidējā atlīdzība par motobraucēju izraisītiem negadījumiem augusi par 12%, bet gadījumos, kad mototransporta līdzeklis bijis cietušais - pat par 26%.

"Jāatzīmē, ka maldīgs ir priekšstats, ka ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti motobraucēji ir raksturīgi ar salīdzinoši mazākiem nodarītajiem zaudējumiem. Tā, piemēram, lielākā atlīdzība, kas izmaksāta par negadījumu, kurā bijis iesaistīts motobraucējs, ir 163 000 eiro par negadījumu, kas noticis 2018.gadā," informē LTAB valdes priekšsēdētājs.

Lai arī oficiālā motosezonas atklāšana šogad ieplānota vien 27.aprīlī, salīdzinoši siltie laikapstākļi sekmējuši to, ka jau marta beigās uz Latvijas ceļiem parādījušies pirmie motobraucēji. LTAB aicina motobraucējus savlaicīgi iegādāties OCTA, lai pasargātu sevi un citus satiksmes dalībniekus no nevajadzīgām likstām un tēriņiem, kas var rasties ceļu satiksmes negadījuma rezultātā.

Latvijā

Baltijas valstis ir tehnoloģiski ļoti ievainojamas, un tas ir jāsaprot, komentējot konstatētos zemūdens kabeļu bojājumus Baltijas jūrā, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja bijušais Valsts prezidenta padomnieks nacionālās drošības jautājumos Jānis Kažociņš.

Svarīgākais