Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pagājušajā gadā saņēma 277 patērētāju iesniegumus saistībā ar finanšu pakalpojumiem, kas ir par 25,9% vairāk nekā gadu iepriekš, informē PTAC.
Tostarp par 95,8% pieaudzis saņemto sūdzību skaits par apdrošināšanas pakalpojumiem, bet par 59,2% palielinājies saņemto sūdzību skaits kreditēšanas jomā. Vienlaikus parādu atgūšanas jomā saņemto sūdzību skaits pērn saglabājās nemainīgs.
PTAC pārstāvji norāda, ka visvairāk - 89 iesniegumos - patērētāji pērn norādījuši uz parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzēju rīcību. Sūdzības pārsvarā bijušas par nesamērīgu līgumsodu, parāda pamatotību, normatīvos noteiktās informēšanas kārtības neievērošanu, kā arī agresīvu komercpraksi.
Tikmēr nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju jomā 2023.gadā PTAC saņēmis 80 iesniegumu par 33 komersantu rīcību, kas ir 42,9% no iesniegumu skaita un 94,1% komersantu skaita palielinājums. PTAC skaidro, ka būtiskākās problēmas, ar kurām patērētāji pērn saskārās, bija līguma slēgšana distancē, neatbilstoša maksātspējas izvērtēšana, kredītu kopējo izmaksu aprobežojums, kredītu noformēšana trešajām personām, kā arī maldinošas informācijas sniegšana.
Vienlaikus par 24,1% pērn pieaudzis PTAC saņemto sūdzību skaits par kredītiestādēm, sasniedzot 72 gadījumus. PTAC atzīmē, ka patērētāji sūdzējušies par maldinošu informāciju un reklāmu, informācijas nesniegšanu, maksātspējas neizvērtēšanu, kredītu noformēšanu trešajām personām, kā arī par kontu atvēršanu un aizvēršanu. Saņemtas arī sūdzības par krāpnieku piekļuvi kontiem, savlaicīgu nebrīdināšanu, pamatkonta neatvēršanu.
PTAC arī min, ka, līdzīgi kā iepriekšējos gados, arī 2023.gadā patērētājiem raksturīgi vienā iesniegumā ietvert vairākus pakalpojumu sniedzējus, līdz ar to 277 iesniegumos PTAC sniegta informācija kopumā par 350 pakalpojumu sniedzējiem.
Visbiežāk patērētāji vienā iesniegumā, kurā ietverti vairāki komersanti, vienlaikus sūdzējušies gan par pakalpojuma sniedzēja rīcību, gan par parāda atguvēja rīcību, kuram pakalpojuma sniedzējs nodevis patērētāja parādu atgūšanai. Savukārt iesniegumos, kuros patērētāji apšauba viņu maksātspējas izvērtēšanu pirms aizdevumu izsniegšanas vai arī norāda, ka kļuvuši par telefonkrāpnieku upuriem, var būt ietverti gan patērētāju kreditētāji, gan banku sektora kredīta devēji vienlaikus.
PTAC informē, ka lielākajā daļā gadījumu pērn iesniedzējiem sniegts skaidrojums ar konsultāciju par viņu tiesībām, taču 30 gadījumos, izskatot sūdzības, PTAC ir panācis patērētājam pozitīvu risinājumu. Tādējādi patērētājiem labvēlīgs rezultāts pērn panākts gandrīz 11% no visām patērētāju iesniegtajām sūdzībām vai iesniegumiem, kas ir par diviem pozitīviem risinājumiem vairāk nekā 2022.gadā, kad tādu bija 28.
2022.gadā PTAC saņēma kopumā 220 sūdzību par finanšu pakalpojumiem.
PTAC ir valsts pārvaldes iestāde Ekonomikas ministrijas pārraudzībā, kas īsteno patērētāju tiesību un interešu aizsardzību.
Iepriekš ziņojām, ka PTAC pērn saņēmis kopumā 3663 patērētāju sūdzības. Par ko visbiežāk sūdzējušies Latvijas iedzīvotāji lasiet šeit.