"Tviterkonvoja" aizsācējs Reinis Pozņaks un citas sabiedrībā plaši pazīstamas personas sociālajos tīklos pauž neizpratni par nesen izskanējušajām ziņām par mangāna rūdas tranzītu pāri Latvijas robežai uz Krieviju. Mangāns plaši tiek izmantots kara rūpniecībā.
"Apvienotā saraksta" Eiropas Parlamenta deputāta kandidāts Reinis Pozņaks vietnē "X” ir aicinājis valdību sniegt skaidrojumu par to, "kas ar to rūdu notiek”, kā arī izteic minējumu, ka "Tviterkonvojs” kartējā braucienā varētu nevis doties uz Ukrainu, bet palikt "uz kādām sliedēm tepat Latvijā”.
Dārgā valdība @Brivibas36 @EvikaSilina @Briskens būsim ārkārkārtīgi pateicīgi par skaidrojumu, kas ar to rūdu notiek. Mums līdz piektdienai jāsaprot, vai nākamais konvojs brauc uz Ukrainu, vai tomēr uz kādām sliedēm tepat Latvijā.
— UkReinis Pozņaks (@poznaks) March 11, 2024
Tāpat tiek izplatīts aicinājums iedzīvotājiem piedalīties demonstrācijās, kas 14. martā notiks Katrīnas dambja un Lugažu ielas stūrī. Akcijas sākums ieplānots plkst. 18.
Katram roka jāpieliek, lai orkiem rūdas nepietiek! #AsinsRūda #AsinsTranzīts https://t.co/ZhPfQcm4Lz pic.twitter.com/70rPvnCbsa
— UkReinis Pozņaks (@poznaks) March 13, 2024
Jau ziņojām par Igaunijas laikraksta "Postimees" publicēto informāciju, ka no diviem miljoniem tonnu mangāna rūdas, kas pērn tika eksportētas uz Krieviju, gandrīz 90% tika pārkrauti Igaunijā un Latvijā. Visvairāk tādu kravu pārkrauts Rīgas un Ventspils ostās, bet kopš pagājušā gada arī Sillamē ostā tiek izkrauta un uzglabāta mangāna rūda, pirms vilcieni ar to dodas uz Krieviju.
Latvijas valsts dzelzceļa kompānija "LDz Loģistika" ir viena no vairākām Latvijas kompānijām, kas piedalījušās mangāna rūdas pārvadājumos uz Krieviju. Kompānija jau 2018. gadā sāka pieņemt kuģus, kas veda mangāna rūdu no Āfrikas. Sākoties Krievijas atkārtotajam iebrukumam, tādu kravu apjoms krasi pieauga. Pieprasījuma dēļ mangāna cena ir pieaugusi no 150 ASV dolāriem pirms kara līdz 300-350 ASV dolāriem par tonnu.