Visticamāk, ka no nākamā gada Valsts policijas (VP) autobāzē nebūs Hyundai Getz, jo to vietā ražo citas dārgākas mašīnas, kas neatbilst Iekšlietu ministrijas (IeM) Nodrošinājuma valsts aģentūras iepirkuma prasībām.
Līdz 20. aprīlim pagarināts daudzmiljonu iepirkums par automobiļu nomu VP vajadzībām nākamajiem pieciem gadiem. IeM par policijas auto nomu plāno tērēt gadā apmēram trīs miljonus latu, un tas nozīmē, ka pretendenti cīnās par iespēju tikt pie 15 miljonu latu vērta pasūtījuma. Pagaidām neviens pieteikums aģentūrā vēl nav saņemts.
Sākotnēji izsludinātajam iepirkumam vajadzēja noslēgties jau 1. aprīlī, taču, ņemot vērā atklātās nepilnības specifikācijā, konkurss pagarināts par trim nedēļām. Pagājušajā nedēļā uz Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB) devās IeM pārstāvji, kuri skaidroja, kāpēc potenciālajām policijas mašīnām ir noteiktas augstas prasības. Sūdzību par policijas auto iepirkumu iesniedza ar Saeimas spīkeres Solvitas Āboltiņas (Vienotība) vīru Jāni Āboltiņu saistītais uzņēmums Mūsa Motors, kas pārdod Volvo, Renault un Dacia. Viņš ir šā uzņēmuma padomes priekšsēdētāja vietnieks. Līdz ar to rodas bažas, cik nozīmīgs faktors jauno policijas auto pretendentu atlasē būs politiskajām aizkulisēm.
«Pagājušajā nedēļā IUB notika sūdzības izskatīšanas sanāksme. Mēs sniedzām visus paskaidrojumus. Nekādus papildu jautājumus no IUB neesam saņēmuši. Sūdzības izskatīšanas termiņš ir pagarināts līdz 7. aprīlim. Mēs bijām pamanījuši tehniskās kļūdas un attiecīgi centāmies tās novērst,» Neatkarīgajai stāsta IeM valsts sekretāre Ilze Pētersone. Viņa norāda, ka VP auto līzinga konkursā pēc specifikācijas var piedalīties Volkswagen, Peugeot, Citroen, Ford, MercedesBenz un citi. «IeM uzskata, ka no sākuma ņems vērā profesionāļu, respektīvi, policistu, intereses un pēc tam visu pārējo komersantu intereses. Nebūs iespējams apmierināt pašus lētākos ražotājus un piegādātājus, jo policija nav gatava atkāpties no minimālajām prasībām, kas attiecas uz operatīvajiem transportlīdzekļiem,» atzīst I. Pētersone.
Ford pārstāvis Baltic Motors tirdzniecības vadītājs Ģirts Bērziņš atklāj, ka uzņēmums gatavo pieteikumu. «Piedāvājums ir gatavs mazajā klasē, taču mēs varam piedāvāt Fiesta, bet nevis no lētā, bet dārgā gala, lai izpildītu iepirkuma prasības par dzinēja jaudu un parametriem.»
Skandi Motors, kas ir Hyundai, Nissan un Mitsubishi pārstāvis Latvijā, tirdzniecības konsultants Edmunds Veinbergs Neatkarīgajai pastāstīja, ka uzņēmums, kas līdz šim policiju nodrošināja ar kompaktklases auto Getz un apvidus auto Santa Fee, konkursā nepiedalīsies. «Skatījāmies piedāvājumu, un bija doma, ka varētu piedāvāt Sonata, taču tās agrāk par nākamo gadu Eiropai nepiegādās, bet neko citu nevaram piedāvāt, jo Getz vietā ir nākuši i20 un i30, kas ir dārgāki,» skaidro E. Veinbergs.
Opel un Chevrolet izplatītāja Adam Auto valdes loceklis Zigurds Liepa uzskata, ja no vairāk nekā 30 iespējamām mašīnām, ko piedāvā tirdzniecībā, atbilstoši VP prasībām spēj nodrošināt tikai vienu, tad uzņēmums gaida atbildi no Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas, kas ir lūgusi izbeigt konkursu. «Nav skaidrs, kādu lēmumu pieņems IUB. Pastāv varbūtība 50 pret 50, ka to slēgs,» norāda Z. Liepa.
Pašlaik līzingā policijai ir nedaudz vairāk par 700 mašīnām un vēl darbojas vecais autoparks. «Tajā pašā laikā ņemam vērā to, ka ir samazinājies policistu skaits, jo turpinās reformas. Lai mašīnas nebūtu nelietderīgi noslogotas, iepirkumā ir norādīts minimālais un maksimālais skaits, kas varētu būt nepieciešams VP. Tas ir – no 600 līdz 900 mašīnām. Kad noslēgsies konkurss, ja būsim atlaiduši vēl tūkstoti, tad, iespējams, attiecīgi būs nepieciešams vēl mazāk mašīnu,» skaidro I. Pētersone.
IUB Juridiskā departamenta direktore Evija Mugina norāda, ka nākamnedēļ vajadzētu pieņemt lēmumu par iepirkuma tālāko virzību. Pagājušajā nedēļā IeM ir izmainījusi prasības vienā lotē, kas saistītas ar minimālo jaudu mikroautobusiem un konvoja transportam.