Svētdiena, 28.aprīlis

redeem Gundega, Terēze

arrow_right_alt Latvijā

Plānots ierobežot nelikumīgas reklāmas, kuras var radīt kaitīgas sekas

© f64.lv, Mārtiņš Zilgalvis

Reklāmas likumā plānots ierobežot nelikumīgas azartspēļu reklāmas, kā arī normatīviem neatbilstošu izložu reklāmu izplatīšanu, par uzraugošo iestādi nosakot Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju (IAUI), liecina Finanšu ministrijas (FM) saskaņošanai iesniegtie grozījumi Reklāmas likumā.

FM norāda, ka tā tiks aizstāvētas sabiedrības intereses, mazinot ar azartspēlēm un izlozēm saistīto kaitīgo seku iestāšanos, nodrošinot kontrolētu, legālu, sociāli atbildīgu un atkarības riskus neradošu azartspēļu un izložu organizēšanas vidi.

Ar Reklāmas likuma grozījumiem tiks noteikta atbildīgā iestāde, kas uzraudzīs reklāmas tirgu azartspēļu un izložu jomā, nodrošinot savlaicīgu un profesionālu rīcību, novēršot azartspēļu un izložu reklāmas izplatīšanu publiskajā telpā.

Šobrīd spēkā esošā Azartspēļu un izložu likuma redakcija neregulē jautājumus par reklāmas uzraudzību azartspēļu un izložu jomā. Minētos jautājumus regulē Reklāmas likums, kura mērķis ir reglamentēt reklāmas izgatavošanu un izplatīšanu, kā arī noteikt reklāmas izgatavošanā un izplatīšanā iesaistīto personu tiesības, pienākumus un atbildību, aizsargāt personu, kā arī kopumā visas sabiedrības intereses reklāmas jomā.

Tāpat viens no Reklāmas likuma uzdevumiem ir aizsargāt personas, kas nodarbojas ar saimniecisko vai profesionālo darbību, no maldinošas reklāmas un normatīviem neatbilstošas salīdzinošās reklāmas un to radītajām sekām, kā arī noteikt nosacījumus, kurus ievērojot salīdzinošā reklāma ir atļauta, un veicināt godīgu konkurenci. Reklāmas likums ir speciālais likums attiecībā uz vispārīgu prasību, valsts politikas un iestāžu kompetences noteikšanu reklāmas uzraudzībā.

Lai novērstu azartspēļu reklāmas nelikumīgu izmantošanu sabiedrībai pieejamās vietās un to, lai par azartspēļu un izložu jomas uzraudzību atbildīgajai iestādei būtu noteiktas tiesības izskatīt sūdzības, vērtēt azartspēļu un izložu reklāmas pārkāpumus un pieņemt attiecīgu lēmumu, ir nepieciešams veikt grozījumu Reklāmas likumā, nosakot, ka par azartspēļu un izložu reklāmas uzraudzību atbildīgā iestāde ir IAUI.

Vienlaikus, lai salāgotu attiecīgajā likumprojektā noteikto ar plānotajiem grozījumiem Azartspēļu un izložu likumā, kas paredz, ka turpmāk viens no IAUI uzdevumiem būs reklāmas uzraudzība azartspēļu un izložu jomā, atsevišķi izdalot Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) kompetenci par azartspēļu un izložu reklāmu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, abus likumprojektus paredzēts virzīt vienlaikus, nosakot identiskus spēkā stāšanās datumus.

Azartspēļu un interaktīvo azartspēļu organizēšanas vietņu reklāmas uzraudzību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos šobrīd īsteno NEPLP, pamatojoties uz Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā noteikto aizliegumu, proti, audio un audiovizuālos komerciālos paziņojumos nedrīkst tieši vai netieši popularizēt produktus vai pakalpojumus, kuru reklamēšana ir aizliegta.

Lai nodalītu iestāžu kompetenci un veicamos uzdevumus, grozījumos Azartspēļu un izložu likumā plānots papildināt IAUI uzdevumus ar reklāmas uzraudzību azartspēļu un izložu jomā, vienlaikus atsevišķi izdalot NEPLP kompetenci par azartspēļu un izložu reklāmas uzraudzību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.

Lai nenotiktu normu dublēšanās ar jau grozījumos Azartspēļu un izložu likumā noteikto un ņemot vērā Reklāmas likuma šobrīdējo uzbūvi, kad atsevišķi netiek izdalīta NEPLP kompetence uz atsevišķu jomu uzraudzību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā noteikto attiecībā uz šīs iestādes kompetenci, Reklāmas likumā nav paredzēts atsevišķi ietvert norādes par NEPLP kompetenci azartspēļu un izložu reklāmas uzraudzībai elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.