Ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifi no marta Latvijā pieauguši trim komersantiem - SIA "Rīgas ūdens", SIA "Ādažu ūdens" un SIA "Gulbenes energo serviss", liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) publiskotā informācija.
Tostarp "Rīgas ūdens" ūdensapgādes pakalpojumu tarifs no marta ir 1,17 eiro par kubikmetru bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), bet kanalizācijas pakalpojuma tarifs ir 0,97 eiro par kubikmetru bez PVN.
Taču "Rīgas ūdens" šogad 1.februārī SPRK iesniedza izvērtēšanai jaunu tarifu projektu, kas paredz aktualizēt visas ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas izmaksas un pakalpojumu apmērus. Kompānijas ūdensapgādes tarifu no 1.jūnija plānots palielināt līdz 1,29 eiro par kubikmetru bez PVN, bet kanalizācijas tarifu - līdz 1,06 eiro par kubikmetru bez PVN.
Savukārt "Ādažu ūdens" ūdensapgādes pakalpojuma tarifs no marta ir 1,28 eiro par kubikmetru bez PVN, bet kanalizācijas pakalpojuma tarifs ir 2,12 eiro par kubikmetru bez PVN.
Tajā pašā laikā "Gulbenes energo serviss" ūdensapgādes pakalpojumu tarifs no marta ir 1,45 eiro par kubikmetru bez PVN, bet kanalizācijas pakalpojumu tarifs ir 2,1 eiro par kubikmetru bez PVN. Tarifu pieaugums saistīts ar ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas izmaksu izmaiņām.
"Ja pagājušajā gadā energoresursu cenu krituma dēļ tarifi kopumā regulāri samazinājās, tad šajā gadā sagaidāms, ka komersanti turpinās pārskatīt ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifus saistībā ar citu izmaksu pieaugumu," skaidro SPRK Ūdenssaimniecības, depozīta sistēmas un atkritumu departamenta direktora pienākumu izpildītāja Dace Čodare-Plaude.
Viņa norāda, ka izmaksu pieaugumu rada gan pakalpojumu sniegšanas teritorijas paplašināšana administratīvi teritoriālās reformas ietekmē, gan vispārējs cenu pieaugums valstī, kas tostarp ietekmē arī ārpakalpojumu, atalgojuma un materiālu izmaksas, gan citi faktori. Papildu izmaksas rodas arī, lai samazinātu notekūdeņu negatīvo ietekmi uz vidi un nodrošinātu dzeramā ūdens kvalitātes uzraudzību.
SPRK arī atzīmē, ka šogad, līdzīgi kā 2023.gadā, komersanti bieži vienlaikus aprēķinās divus tarifu projektus - terminētus tarifus viena vai divu gadu periodam, kuri ietver neparedzētās izmaksas vai ieņēmumus, un beztermiņa tarifus laikam pēc terminēto tarifu atcelšanas.
Komersantam ir pienākums tarifu projektā iekļautās izmaksas samazināt par neparedzētajiem ieņēmumiem un tiesības tarifu projektā iekļautās izmaksas palielināt par neparedzētajiem izdevumiem, ja tādi ir radušies. Neparedzētās izmaksas un ieņēmumi komersantiem rodas saistībā ar izmaiņām maksājumos par elektroenerģijas, kurināmā, siltumenerģijas un gāzes iegādi, kā arī ūdenssaimniecības pakalpojumu iepirkšanu no citiem komersantiem, skaidro SPRK.
"Šāds SPRK noteiktais mehānisms nodrošina komersantu un lietotāju interešu sabalansēšanu - ļauj komersantiem atgūt ekonomiski pamatotas izmaksas, ja starp tarifu vērtēšanas periodiem tās bijušas augstākas, nekā spēkā esošajos tarifos paredzēts, kā arī kompensēt lietotājiem pārmaksāto, ja faktiskās izmaksas bijušas zemākas," min Čodare-Plaude.
SPRK atgādina, ka ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifi var tikt noteikti divos veidos.
Viens no tiem - komersantam iesniedzot SPRK apstiprināšanai tarifu projektu, kurā tiek veikta pilna ūdenssaimniecības pakalpojumu izmaksu un apmēru izvērtēšana. Kopš 2023.gada beigām ir arī iespēja iesniegt tarifu projektus, kuros tiek izmainītas tikai kapitāla izmaksas. Piemēram, pēc lielāku investīciju projektu realizēšanas, jaunu kredītsaistību ūdenssaimniecības pakalpojumu attīstīšanai uzņemšanās. Šādas izmaiņas ļauj ātrāk izvērtēt tarifu projektu un pielāgot komersanta naudas plūsmu faktiskajām pakalpojumu sniegšanas izmaksām, vienlaikus arī nodrošinot lēzenākas tarifu izmaiņas.
Savukārt otrs, komersantam pašam nosakot ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifus un iesniedzot tarifu aprēķinu SPRK. Šajā gadījumā mainītas tiek tikai elektroenerģijas un nepieciešamības gadījumā arī no citiem komersantiem iepirkto ūdenssaimniecības pakalpojumu izmaksas. Attiecīgi pārējās izmaksas un pakalpojumu apmēri paliek tādā apmērā, kādā tie tika paredzēti SPRK iepriekš apstiprinātajos tarifos.
Kopumā februāra beigās SPRK vērtēšanā bija septiņi ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projekti.