Sestdiena, 4.maijs

redeem Vijolīte, Viola, Vizbulīte

arrow_right_alt Latvijā

Vairāk nekā puses vīriešu emocionālo stāvokli Latvijā ietekmē attiecības ģimenē

© pixabay.com

Vairāk nekā puse jeb 53% vīriešu Latvijā uzskata, ka attiecības ģimenē un ar līdzcilvēkiem ir nozīmīgs faktors, kas būtiski ietekmē viņu emocionālo stāvokli, liecina mazumtirdzniecības tīkla "Narvesen" ("Reitan Convenience Latvia") un "Norstat" veiktā aptauja.

Aptaujas dati liecina, ka otrajā un trešajā vietā ierindojas tādi aspekti kā finansiāla rakstura problēmas (52%) vai veselības jautājumi (52%) un stresa situācijas darbā (49%).

Novērtējot savu emocionālo stāvokli, lielākā daļa aptaujāto vīriešu vecumā no 18 līdz 74 gadiem raksturo to kā pozitīvu (20%) vai drīzāk pozitīvu (50%), bet katrs ceturtais atzīst, ka jūtas negatīvi vai drīzāk negatīvi. Saskaņā ar datiem vislabāk jūtas vīrieši vecumā no 40 līdz 59 gadiem.

Vienlaikus vairāk nekā trešdaļa vīriešu atzīst, ka ir piedzīvojuši depresiju, trauksmi vai domas par pašnāvību, biežāk vecumā no 30 līdz 39 gadiem (45%) un no 18 līdz 29 gadiem (42%).

Jautājot par attiecībām ar līdzcilvēkiem un dažādām sabiedrībā pieņemtām normām un stereotipiem par to, kādam jābūt vīrietim, trešdaļa aptaujāto piekrīt sabiedrībā valdošajam uzskatam, ka vīriešiem nepiedien izrādīt emocijas. Teju puse, no kuriem lielākā daļa ir vīrieši vecumā no 18 līdz 39 gadiem, atzīst, ka ir grūti vai neērti runāt par savām emocijām ar citiem cilvēkiem, tai skaitā ar ģimeni.

Nozīmīgākie sabiedrībā valdošie uzskati par vīriešiem, kas visvairāk ietekmē vīriešu emocionālo labsajūtu, ir pārliecība, ka vīrietim jābūt galvenajam ģimenes uzturētājam (29%) un nav jālūdz palīdzība, bet gan jārisina problēmas pašam (29%). Tam seko uzskats, ka vīriešiem ir jābūt veiksmīgiem un jāieņem augsts amats (22%). Vienlaikus 38% atzīst, ka sabiedrībā valdošie uzskati un stereotipi par to, kādam jābūt vīrietim, viņus neietekmē.

Attiecībā uz atbalstu emocionāli grūtos brīžos 63% vīriešu atzīst, ka saņem pietiekamu atbalstu no ģimenes, draugiem un kolēģiem, bet trešdaļa atzīst, ka šis atbalsts nav pietiekams.

Lai pievērstu sabiedrības uzmanību un veicinātu tās informētību par vīriešu mentālās veselības riskiem un iespējamām sekām, visos "Narvesen" veikalos no šī gada 4.februāra līdz 3.martam norisinās kampaņa vīriešu mentālās veselības atbalstam "Nokod desiņu par vīriešiem". Kampaņas laikā piesaistītais ziedojums tiks nodots biedrībai "Ogle", lai kopīgiem spēkiem radītu vidi, kur visiem, it īpaši vīriešiem, būtu vienlīdzīgas tiesības jebkurā brīdī saņemt nepieciešamo atbalstu, jo emocijām dzimumu atšķirības nepastāv.

Biedrības "Ogle" misija ir mazināt pašnāvību riska izplatību Latvijas sabiedrībā un novērst mentālās veselības problēmu rašanos, izglītojot sabiedrību par to nozīmi.