"airBaltic" skaidro, kāpēc nomājusi citu operatoru gaisa kuģus. Vai situācija ir manījusies?

© Kaspars Krafts/f64

"airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss aģentūrai LETA vēsta, ka šogad situācija ir uzlabojusies, bet arī šovasar būs nepieciešamība nomāt citu operatoru gaisa kuģus, lai izpildītu visus ieplānotos reisus.

Pagājušajā gadā pasažieri kritizēja "airBaltic" tieši par to, ka jūsu jaunās lidmašīnas ir iznomātas citiem, kamēr paša "airBaltic" reisos lido jau no citām aviokompānijām nomātas lidmašīnas, kas nav tik labas. Kas notiks šogad?

Mums ir pasūtītas lidmašīnas, kas palielinās mūsu floti līdz 80 un vēlāk, iespējams, līdz 100 "Airbus" A220 lidmašīnām. Pašlaik mums ir 46 "Airbus" A220 lidmašīnas. Līdz šī gada beigām mēs saņemsim vēl četras.

Kopējais "wet lease" jeb no citām aviokompānijām īstermiņā nomāto lidmašīnu skaits pagājušajā gadā bija 14. Tas nav jauki, bet iemesls nebija tas, ka mēs savas lidmašīnas bijām nodevuši kādam citam, bet gan tas, ka mēs saņēmām mazāk dzinēju, nekā tika solīts pirms tam.

Pašlaik situācija ir mainījusies un ir daudz labāka. Šobrīd mums ir pat divi rezerves dzinēji. Ziemas lidojumu sezonā vispār nav nekādu problēmu, jo ziemā daudzām lidmašīnām tiek veikta apkope un dzinēji tām tik un tā nav vajadzīgi. Prognozes liecina, ka vasarā aktīvākajā laikā mums joprojām trūks vairāk nekā 10 dzinēju. Šobrīd mēs esam noslēguši līgumus tikai par divām citu aviokompāniju lidmašīnām, kas lidos mūsu maršrutos, jo tagad mums pašiem ir vairāk lidmašīnu. Tomēr mums joprojām ir nepieciešams nomāt lidmašīnas, jo situācija ar dzinēju pieejamību nav tāda, kā mēs gribētu.

Jautājums vienmēr ir, kāpēc šādos apstākļos mēs nododam nomā savas lidmašīnas kādam citam? Tā ir daļa no mūsu biznesa modeļa, mēs šādus līgumus slēdzam gadu no gada, un, ja mēs no šī tirgus izstāsimies, mūsu vietu ieņems kāds cits.

Tomēr pagājušā gada situācija bija izņēmums un to izraisīja dzinēju trūkums. Šogad, kā jau es minēju, mēs esam noslēguši līgumu tikai par divām lidmašīnām, kas nozīmē, ka tikai daļa mūsu pasažieru reizēm varētu lidot ar kādu no šīm lidmašīnām. Lielākā daļa pasažieru lidos ar mūsu A220 lidmašīnām.

Ar ko pamatā ir saistītas dzinēju pieejamības problēmas?

Mūsu dzinēji ir ļoti moderni, un visām modernajām tehnoloģijām ir nepieciešams pietiekami garš cikls, lai tās sasniegtu visefektīvākos rādītājus.

Es to mīlu salīdzināt ar veļas mazgājamajām mašīnām. Es uzaugu Vācijā, un teju katrai ģimenei bija "Miele" veļas mašīna. Tā bija ļoti spēcīga un smaga mašīna, un, ja tu to nopirki, tā bija uz visu mūžu. Šī mašīna patērēja daudz ūdens, daudz enerģijas, līdz ar to tās izmantošana bija dārga, bet tā darbojās un darbojās. Šodien, ja jūs pērkat pavisam jaunu "Miele" veļas mašīnu, tā izmanto ļoti maz ūdens, ļoti maz enerģijas, ir superefektīva, bet ik pēc pieciem gadiem ir nepieciešams remonts, jo jaunās tehnoloģijas prasa daudz vairāk uzmanības. Tāpat ir ar moderniem dzinējiem. Jums ir ļoti efektīvs un labs dzinējs, kas patērē daudz mazāk degvielas un rada mazāk izmešu, bet tam biežāk ir jāveic apkope. Tam ir jāmaina detaļas, jo tas ir vieglāks un sarežģītāks.

Šaurais "pudeles kakls" ne tikai mums, bet visiem pašlaik veidojas, jo detaļas nav pieejamas pietiekamā daudzumā. Kāpēc tās nav pieejamas? Te mēs atgriežamies pie Covid-19. Divus gadus bija apgrūtināta visa piegādes ķēde, sākot ar izejvielu sagatavošanu un beidzot ar rūpnīcām, kuras detaļas ražo.

Ko tas nozīmē mums? Dzinējam ir ierobežojums, cik stundu ar to var lidot. Kad šis limits tiek sasniegts, mēs to noņemam, iesaiņojam un tas tiek sūtīts apkopei, no kuras tam ir jāatgriežas 90 dienu laikā. Mēs šajā laikā savukārt lietojam rezerves dzinējus. Kas notika? Covid-19 laikā apkopei nodotie dzinēji neatgriezās laikā. Tie neatgriezās pēc 90 dienām. Tie neatgriezās arī pēc 100 dienām. Tie neatgriezās arī pēc 200 dienām. Un viens dzinējs neatgriezās pat 389 dienas. Tas viss ir uzkrājies, jo aviokompānijām ir jāturpina lidot. Ja nemaldos, tad šogad pasaulē neizmantotas uz zemes stāvēs ap 600 "Airbus" A220 lidmašīnas dzinēju problēmu dēļ. To visu izraisa nepietiekams rezerves daļu vai darbaspēka daudzums, lai veiktu dzinēju apkopi paredzētajā laikā. Ja avionozare iepriekš būtu zinājusi, ka kāda dzinēja apkope var prasīt pat gadu, tas, protams, būtu ieplānots, bet neviens nezināja, ka mēs varam nonākt šādā situācijā.

Mēs šo problēmu pērn risinājām, nomājot citu aviokompāniju lidmašīnas, nevis atceļot lidojumus, un uzskatām, ka tas bija pareizs lēmums.

Latvijā

Valsts aizsardzības dienesta karavīri Sēlijas militārā poligona dronu mācību un testēšanas poligonā aizvadījuši noslēdzošās bezpilota lidaparātu rotas līmeņa mācības, kurās, izmantojot dažādus bezpilota lidaparātu modeļus, trenēja spēju identificēt un iznīcināt pretinieku, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrijā.

Svarīgākais