Satiksmes ministrija paziņo, kurš maksās par veloturētājiem jaunajos vilcienos

© Dmitrijs Suļžics/MN

Velo turētāju izmaksas jaunajos elektrovilcienos 85% apmērā segs Eiropas Savienības fondi, ceturtdien aģentūrai LETA pavēstīja Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena (P) iniciētas sanāksmes ar nozares un nevalstisko organizāciju (NVO) ekspertiem par pasažieriem ērtāko risinājumu velo turētājiem jaunajiem elektrovilcieniem.

SM norāda, ka tikšanās laikā eksperti diskutēja par Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" pārstāvju piedāvātajiem trīs iespējamajiem tehniskajiem risinājumiem, papildinot, ka uzņēmuma piedāvātie risinājumi paredz sešu līdz astoņu velo turētāju iebūvi katrā vilcienā.

Vienlaikus eksperti apsprieda risinājumu pozitīvās puses un izaicinājumus no velosipēdistu un pasažieru ērtību skatu punkta, kā arī citu valstu pieredzi. Tāpat eksperti kā būtisku aspektu minēja iespēju velo novietošanas zonu veidot kā multifunkcionālu zonu un atbilstošas informācijas izvietošanu elektrovilcienu vagonos, atzīmē SM.

Tostarp sanāksmes dalībnieki vienojās, ka "Škoda Vagonka" piedāvātie risinājumi ir jāuzlabo, kā arī nozares un NVO ekspertiem jāturpina strādāt un komunicēt, lai vienotos par gala variantam nepieciešamajiem uzlabojumiem un tehniskajām detaļām, kas tiks iesniegti "Škoda Vagonka", informē SM.

Vienlaikus SM norāda, ka papildu konfigurāciju jaunajos elektrovilcienos ir tiesīgs nodrošināt uzņēmums "Škoda Vagonka", kas pēc velo turētāju risinājuma ieviešanas veiks elektrovilcienu resertifikāciju atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam.

Savukārt izmaksas velo turētāju izgatavošanai un izvietošanai jaunajos elektrovilcienos plānots segt no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda finansējuma.

Sanāksmē piedalījās pārstāvji no SM, AS "Pasažieru vilciens", Autotransporta direkcijas, "Škoda Vagonka", kā arī no NVO - "Pilsēta cilvēkiem", "Drošās ielas" un "Sustento".

Briškens aģentūrai LETA iepriekš pauda, ka velosipēdu novietņu izveide visos jaunajos elektrovilcienos izmaksās vairāk nekā vienu miljonu eiro, kā arī viņš uzsvēra, ka velosipēdu novietnes jaunajos elektrovilcienos ir jānodrošina līdz vasaras sezonai.

LETA jau vēstīja, ka 2023.gada 15.decembrī "Pasažieru vilciens" sāka pasažieru pārvadājumus ar trim jaunajiem elektrovilcieniem Tukuma, Aizkraukles un Skultes virzienā, savukārt 16.decembrī jaunie elektrovilcieni sāka kursēt arī Jelgavas virzienā.

Savukārt "Pasažieru vilciena" pārstāvji iepriekš skaidroja, ka visus 32 elektrovilcienus uzņēmums varētu saņemt līdz 2024.gada vidum. Sākotnēji bija plānots, ka Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" līdz 2023.gada beigām "Pasažieru vilcienam" ir jāpiegādā 23 elektrovilcienus, bet 2024.gadā deviņus elektrovilcienus.

Pēc visu jauno elektrovilcienu saņemšanas un to ekspluatācijas sākšanas kompānija plāno ieviest intervāla grafikus elektrovilcienu maršrutos. Attiecīgi darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.

Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražoto jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā.

Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.

Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.

Latvijā

Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) pagājušajā gadā reģistrēja kārtējo meitasuzņēmumu – šoreiz Ungārijā. Tagad uzņēmums strauji paplašina savu klientu loku Baltijas valstīs, Ukrainā, Polijā, Ungārijā, Vācijā, Rumānijā, Bulgārijā, Azerbaidžānā, Gruzijā un pat Āfrikā.

Svarīgākais