Vai pie cenu zīmēm būtu jānorāda akcijas iemesls? Sākta parakstu vākšana

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par cenu samazināšanas iemesla norādīšanu akcijas precēm.

Kā iniciatīvas pārstāve norādīta Jana Novicka, kuras iesniegtā priekšlikuma mērķis ir ieviest kā obligātu prasību tirgotājiem norādīt akcijās tirgotu produktu cenas samazināšas iemeslu un brīdinājumus atbildīgi veikt pirkumu, lai novērstu iespēju maldināt patērētājus un patērētājam liktu atbildīgi izvērtēt pirkuma nepieciešamību.

Viņa skaidro, ka parasti akcijas tiek rīkotas, lai ieviestu jaunu produktu tirgū, pastāv iepazīstināšanas akcijas, reklāmas akcijas, izpārdošanas akcijas, svētku akcijas. Taču bieži vien tirgotāji negodīgi izmanto akcijas, lai pārdotu produktus, kurus vajadzētu norakstīt kā nekvalitatīvus. Ja akcijā būtu norāde, ka produktam ir pazemināta kvalitāte, tad patērētājs jau izdarītu apzinātu izvēli, rēķinoties ar šo faktu. Tirgotājam norādot akcijas iemeslu, patērētājs saņemtu informāciju, kas ļautu apzināties, kādu produktu tas iegādājas. Turklāt tā patērētājs varētu izlemt, vai pirkums ir patiešām nepieciešams un izvērtēt nepieciešamo daudzumu.

Kā obligāti izpildāma prasība attiecīgi būtu valsts valodā norādīt akcijas produkta cenu zīmē vai akcijas norādē informāciju par akcijas iemeslu. Norādei būtu jābūt redzamai, viegli saprotamai un paskaidrojošai. Ja produkta akcijas iemesls ir pazemināta kvalitāte, tad jānorāda iemesls, kāpēc kvalitāte ir pazemināta. Piemēram: ātri bojājošos produktus, kuriem tuvojas derīguma termiņa beigas, vai arī produkti, kuri noder tikai pārstrādei - lai patērētājs ir informēts, un tam nav vilšanās. Tas palīdzēs arī samazināt atkritumos izmetamo produktu apjomus, kurus nezināšanas pēc patērētājs ir iegādājies vairāk, nekā spēs patērēt noteiktajā termiņā, vai arī neatbilstīgam patēriņa veidam, uzskata Novicka.

Idejas autores ieskatā sabiedrības ieguvums no tā būs atbildīga pieeja resursu patēriņam. Samazinātos nevajadzīgu vai nekvalitatīvu produktu nonākšana atkritumos. Samazinātos impulsīvu pirkumu apjoms, un informācija ļautu novērst pārpratumus pie produktu iegādes, vilšanos, ja iegādātais produkts neatbilst cerētajai kvalitātei. Prasība godīgi norādīt akcijas iemeslu arī neļautu negodīgiem tirgotājiem zem akcijas nosaukuma pārdot bojātus produktus, tā maldinot patērētājus.

Latvijā

Ja standarta dienā traumpunkta apmeklētāju skaits ir aptuveni 60 līdz 70, tad ziemas periodos, it sevišķi slidenajā laikā, tas var sasniegt 100 un pat vairāk pacientu, norāda Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas (TOS) galvenais ārsts Andris Džeriņš.

Svarīgākais