Lai arī lietoto auto tirdzniecība gadu gaitā kļūst aizvien caurspīdīgāka un pārskatāmāka, odometru viltošana visā pasaulē joprojām ir aktuāla problēma. Auto pircēji negodīgu pārdevēju dēļ zaudē simtiem miljonu eiro. Šobrīd nav pazīmju, ka situācija varētu strauji uzlaboties.
Auto nozares datu uzņēmums “carVertical” Latvijā veica ceturto ikgadējo pētījumu, lai uzzinātu, kuru auto modeļiem biežāk ir “attīts” nobraukums un lai jau iepriekš brīdinātu iespējamos pircējus. Pētījumā par pamatu ņemtas automašīnu vēstures atskaites, kuras “carVertical” lietotāji iegādājušies no 2022. gada novembra līdz 2023. gada novembrim.
Latvijā visvairāk nobraukums “attīts” Volvo XC70 - 28,9 % šīs markas auto, kas pārbaudīti “carVertical” platformā, ir ar izmainītu nobraukumu. Šie skaitļi ir ievērības cienīgi, jo vairāk nekā ceturtā daļa Latvijā esošo XC70 nobraukums ir viltots.
Neko tālu no Volvo markas modeļa neatpaliek Audi A8 (21,69 %), Ford Galaxy (19,7 %), Ford S-Max (18,52 %) un Audi A6 (18,31 %).
No 20 Latvijā visvairāk “attītajiem” auto modeļiem piecus ir ražojis Volvo. Tirgū ir izteikts pieprasījums pēc luksusa spēkratiem labā tehniskā un vizuālā stāvoklī, kas izskaidro, kādēļ Volvo krāpnieku vidū ir populārs zīmols.
“12,92 % Latvijas automašīnu, kas pārbaudītas "carVertical”, ir novērojama odometra rādījuma krāpniecība. Vidēji viens odometrs ir “attīts” par vairāk nekā 102 000 km. Nopērkot auto ar viltotu nobraukumu, var rasties iepriekš neparedzētas apkopes izmaksas un straujāks automašīnas tirgus vērtības kritums,” skaidro Mats Buzelis (Matas Buzelis), “carVertical” komunikācijas vadītājs un auto nozares eksperts.
Mūsdienīgiem transportlīdzekļiem odometra rādījuma viltošana nereti ir vienkāršs process, jo nav nepieciešams demontēt instrumentu vadības paneli. Ņemot vērā, ka automašīnu sistēmas ir savā starpā savienotas, noziedzniekiem atliek tikai pieslēgties vadības blokam ar atbilstošu aprīkojumu, lai samazinātu odometra rādījumu un mākslīgi palielinātu spēkrata vērtību. Eksperti brīdina - bieži var būt grūti pamanīt nobraukuma viltošanas pazīmes, neieskatoties lietota auto vēstures atskaitē.
No 20 Latvijā biežāk attītajiem auto 13 ir uzskatāmi kā luksusa klases. Attiecīgi ekonomiskās klases spēkratu odometra rādījumus sagroza retāk. Krāpniekiem manipulējot ar luksusa klases automašīnu odometriem (Audi, Volvo, Porsche, Land Rover vai Mercedes-Benz), rodas iespējas nopelnīt vairāk naudas. Nemaz nerunājot, ka noziedznieki nevēlas riskēt saņemt sodu, lai dzītos pēc dažu simtu eiro peļņas, pārdodot “attītu” hečbeku.
“Attīto” automašīnu sarakstā Volvo XC90 ieņem pēdējo vietu. Šīs markas attīto automobiļu īpatsvars ir vien 12,71 %. Respektīvi, Volvo XC70 iegāde ir divas reizes riskantāka nekā XC90. Vismazāk “attīto” automašīnu pulkā novērojams arī Opel Zafira (12,79 %), Audi A5 (12,89 %), Audi Q7 (13,37 %) un Volvo V50 (13,59 %).
Gatavojoties lietota transportlīdzekļa iegādei, nav iespējams simtprocentīgi pasargāties no krāpniekiem, tādēļ ir svarīgi pārbaudīt auto nobraukuma izmaiņas un datus par iepriekš gūtajiem bojājumiem. Testa brauciens un vizīte pie uzticama, neatkarīga automehāniķa samazina iespēju nopirkt spēkratu sliktā tehniskā stāvoklī. Neveicot drošības pasākumus, pircēji riskē pazaudēt naudu un, kā arī riskē ar augstāku drošības risku ceļu satiksmē.
“carVertical” veiktajā pētījumā caurskatītas auto vēstures atskaites, kuras lietotāji ģenerējuši sākot no 2022. gada novembra, līdz 2023. gada novembrim. Atskaitēs fiksētie odometru rādījumi apkopoti un sadalīti pa auto modeļiem, analizējot visvairāk “attītos” spēkratus, lai datus padarītu uzskatāmākus. Caurskatot miljoniem auto vēstures pārbaudes, uzņēmums var piefiksēt lietoto auto tirdzniecības tendences, sniegt padomus un novērojumus, kā arī prognozes.