Iekšzemes dzelzceļa tirgus atvēršanas konkurencei priekšdarbu īstenošanai būs nepieciešami aptuveni astoņi līdz desmit gadi, teikts Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā, kuru otrdien, 19.decembrī, paredzēts izskatīt valdības sēdē.
Kā liecina Tiesību aktu projektu portālā pieejamais ziņojuma par sabiedriskā transporta pakalpojuma organizēšanas modeli iekšzemes reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos projekts, nākamā gada 31.decembrī beigsies starp Autotransporta direkciju un AS "Pasažieru vilciens" noslēgtais pakalpojuma pasūtījuma līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos pa dzelzceļu.
SM norāda, ka šāds termiņš nav pietiekams, lai īstenotu identificētos pasākumus, kas veicami pirms pilnīgas iekšzemes pārvadājumu tirgus atvēršanas konkurencei, papildinot, ka šobrīd būtu saglabājama esošā pakalpojuma organizēšanas pieeja.
Tādējādi SM rosina pieņemt lēmumu par tiešā pasūtījuma līguma par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos piešķiršanu "Pasažieru vilcienam" laika periodā no 2025.gada 1.janvāra līdz 2032.gada 31.decembrim, līgumā paredzot iespēju pagarināt līguma izpildi līdz 2034.gada 31.decembrim.
Vienlaikus informatīvais ziņojums paredz SM no 2025.gada reizi divos gados informēt Ministru kabinetu par iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanai konkurencei progresu.
Tāpat SM norāda, ka pirms pilnīgas iekšzemes dzelzceļa tirgus atvēršanas konkurencei ir jāveic vairāki pasākumi. Piemēram, ir jāizstrādā un jāapstiprina dzelzceļa ritošā sastāva nodrošinājuma modelis un secīgi jāizstrādā dzelzceļa ritošā sastāva uzturēšanas modelis, kā arī jāizstrādā un jāapstiprina sabiedriskā transporta plāns Rīgas metropoles areālam.
Pēc tam attiecīgi ir jāveic atkārtota tirgus izpēte un jāizstrādā atklāta konkursa dokumentācija. Atbilstoši atklātā konkursa rezultātiem, vērtējot dzelzceļa ritošā sastāva piegāžu termiņus, jāīsteno sagatavošanās fāze sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanas uzsākšanai, pausts informatīvajā ziņojumā.
Tādējādi SM uzsver, ka iekšzemes dzelzceļa tirgus atvēršanas konkurencei priekšdarbu īstenošanai būs nepieciešami aptuveni astoņi līdz desmit gadi.
Vienlaikus ziņojumā norādīts, ka nākotnē ir plānots aizstāt esošos dīzeļvilcienu sastāvus ar jauniem akumulatoru bateriju elektrovilcieniem (BEMU), savukārt visi 32 elektrovilcieni "Pasažieru vilcienam" tiks piegādāti līdz nākamā gada vidum.
Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija ir izsludinājusi iepirkuma konkursa otro kārtu deviņu akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādei.
Izmantojot Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējumu un Latvijas valsts budžeta finanšu resursus, paredzēts iegādāties deviņus pasažieru pārvadāšanai paredzētu akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienības, taču iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā iegādāties vēl papildus vienības.
Plānots, ka jaunie bateriju elektrovilcieni kursēs maršrutos Bolderāja-Rīga-Sigulda, Rīga-Madona un Rīga-Dobele, taču iespējami arī citi maršruti, piemēram, perspektīvā aptverot arī citus galamērķus, kā Cēsis, Valmiera un citas pilsētas.
Tāpat ziņots, ka šobrīd "Pasažieru vilciena" īpašumā ir trīs jaunie "Škoda" elektrovilcieni, bet kopumā Latvijā ir nogādāti 20 elektrovilcienu sastāvi. Vienlaikus vilcienu ražotāja - Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" - mērķis ir līdz šā gada beigām nodot "Pasažieru vilcienam" kopumā līdz 19 no elektrovilcienu sastāviem.