Svētdiena, 5.maijs

redeem Ģederts, Ģirts

arrow_right_alt Latvijā

Pretēji Tautsaimniecības komisijas pozīcijai Saeima pieņem grozījumus saistībā ar naftas produktu akcīzes nodokļa palielināšanu brīvostās un SEZ

© Kaspars Krafts/f64

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās", kas netieši saistīti arī ar naftas produktu akcīzes nodokļa palielināšanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ).

Iepriekš līdzatbildīgā Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šos grozījumus neatbalstīja, jo Finanšu ministrijai (FM), izstrādājot likumprojektu, neesot bijusi diskusija ar nozari un nesakrīt FM un nozares fiskālie aprēķini.

Deputāts Jānis Vitenbergs (NA) debatēs aicināja atteikties no šīm koalīcijas virzītajām izmaiņās, kas parlamentārieša ieskatā varot novest pie lielo ostu un Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas un tur strādājošo uzņēmumu "iznīcināšanas". Tomēr Vitenberga priekšlikumu par atteikšanos no valdības virzīto grozījumu veikšanas Saeima noraidīja.

Savukārt finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) oponēja Nacionālās apvienības politiķim, uzsverot, ka valdības plāns nav likvidēt uzņēmējdarbību ostās, bet gluži pretēji - atbalstīt un izveidot visiem vienādas iespējas. Ašeradens arī vērsa uzmanību, ka Tallinas ostā un Klaipēdas ostā tiek piemērots vēl stingrāks regulējums nekā Latvijā, jo Tallinā un Klaipēdā akcīzes nodoklis tiek piemērots pilnā apmērā.

Deputāts Artūrs Butāns (NA) kritizēja, ka valdība nav ievērojusi labas pārvaldības principus, jo pirms šo izmaiņu sagatavošanas neesot uzklausīti Latvijas Darba devēju konfederācijas un stividoru asociācijas pārstāvji. "Līdzīgi tiek pārrullēts pāri arī Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas viedoklim. [..] Komisijā šī nodokļa celšana brīvostās netika atbalstīta," akcentēja Butāns.

Kā ziņots, iepriekš Tautsaimniecības komisijas sēdē Latvijas Stividorkompāniju asociācijas (LSA) padomes loceklis Jānis Kasalis sacīja, ka nozare iebilst pret akcīzes likmes celšanu brīvostās un SEZ.

Kasalis uzsvēra, ka konsultācijas un informācijas apmaiņa ar nozari par plānoto akcīzes nodokļa likmju palielinājumu dīzeļdegvielai, degvieleļļai un petrolejai, ko izmanto SEZ un brīvostas, nav notikusi. Asociācija secinājusi, ka nav vērtēta ietekme uz SEZ un brīvostās strādājošo uzņēmumu saimniecisko darbību.

Kasalis skaidroja, ka nozares un LSA priekšlikums ir noraidīt esošos FM izstrādātos grozījumus un izdiskutēt tos ar nozari.

Reizē grozījumu virzītāju pamatmērķis ir cits - ar tiem paredzēts paplašināt naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loku brīvostās un SEZ.

To komisijas sēdē skaidroja arī FM Muitas un akcīzes nodokļa nodaļas departamenta direktora vietniece Jolanta Krastiņa norādot, ka grozījumi izstrādāti, lai paplašinātu akcīzes atvieglojumu saņēmēju loku, lai novērstu konkurences kropļojumu tirgū. Tāpat Krastiņa uzsvēra, ka Igaunijā un Lietuvā šādi atvieglojumi uzņēmējiem brīvostās un SEZ netiek piemēroti.

Uz to Kasalis gan iebilda, ka uzņēmēji Lietuvā un Igaunijā strādā citā režīmā - šajās valstīs investīcijas ostu infrastruktūrā ar valsts finansējumu veic ostu pārvaldes. Savukārt Latvijā investīcijas ostu infrastruktūrā veic uzņēmēji.

Krastiņa gan vērsa deputātu uzmanību, ka samazinātās likmes piemērošana arī turpmāk Latvijai draud ar Eiropas Komisijas (EK) piemērotu pārkāpuma procedūru. "Ilgus gadus šī samazinātā likme tika piemērota, par laimi neviens to nav pamanījis. Atliek kādam pasūdzēties, un EK varētu sākt pārkāpuma procedūru," teica Krastiņa.

Likums paredz attiecināt atvieglojumus arī uz komersantiem, kuriem nav brīvās zonas statuss, bet kuri brīvostu teritorijās nodarbojas ar kravu pārkraušanas pakalpojumiem.

Ņemot vērā, ka brīvostu teritorijās ar kravu pārkraušanas pakalpojumiem nodarbojas komersanti, kuriem ir gan brīvās zonas statuss, gan tādi komersanti, kuriem nav brīvās zonas statuss, veidojas nevienlīdzīgi konkurences apstākļi, jo saskaņā ar likumu "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" saņemt naftas produktus ar akcīzes nodokļa atvieglojumu var tikai tie komersanti, kuriem brīvostas teritorijā ir brīvās zonas statuss, norāda FM. Komersantiem, kuri nodarbojas ar kravu pārkraušanas pakalpojumiem brīvostu teritorijās, bet kuriem nav brīvās zonas statusa, ir jāizmanto naftas produkti ar standarta akcīzes nodokļa likmi.

Likumā veiks precizējumus attiecībā uz akcīzes nodokļa likmes piemērošanu naftas produktiem izmantošanai brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās stacionārās iekārtās, celtņos un tamlīdzīgos objektos, iekārtās, kas tiek izmantotas celtniecības darbos brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, kā arī tehnikā, kas pēc savas konstrukcijas nav paredzēta satiksmei pa koplietošanas ceļiem.

Ar grozījumu tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks, lai novērstu konkurences kropļojumus starp brīvostās strādājošiem uzņēmumiem. Ņemot to vērā, lai kompensētu akcīzes nodokļa ieņēmumu samazināšanos, ar grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" tiek paredzēta pakāpeniska akcīzes nodokļa likmes palielināšana, lai nodrošinātu, ka 2024.gadā fiskālā ietekme ir neitrāla. Tādējādi tiek veicināta atjaunojamo energoresursu, tostarp elektroenerģijas izmantošana iekārtās brīvostu un speciālo ekonomisko zonu teritorijās, kā arī ir mazināta fosilo resursu izmantošana.

Likums stāsies spēkā 2024.gada 1.martā.