Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis pārbaudi pēc Rīgas domes deputāta Valda Gavara iesnieguma par iespējamu korupciju atkritumu apsaimniekošanā Rīgā un īpašu labvēlību pret vienu no galvaspilsētas teritorijas atkritumu apsaimniekotājiem - Eco Baltia Vide. Viens no Pretkorupcijas komisijas izveides Rīgas domē iniciatoriem iesniegumā KNAB minējis faktus un aizdomas, kuru pārbaude un izvērtēšana ir KNAB kompetence.
Rīgas domes deputāta Valda Gavara iesniegums KNAB
Esmu Rīgas domes deputāts un viens no iniciatoriem veidot Rīgas domē pretkorupcijas komisiju, un darba pienākumu izpildes ietvaros man ir radušās aizdomas par Rīgas domē notikušiem un/vai notiekošiem iespējamiem likumpārkāpumiem, tostarp ar iespējamu korupciju saistītiem gadījumiem.
Proti, aizdomas ir saistītas ar Rīgas domes organizētu publisko iepirkumu par atkritumu izvešanas pakalpojumu sniegšanu Rīgas pilsētā. Publiskā iepirkuma procedūras ietvaros atkritumu izvešanas līguma slēgšanas tiesības tika piešķirtas atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem Clean R, Lautus Vide un Eco Baltia Vide. Attiecīgi līgumi ar šiem komersantiem tika noslēgti 2020.gada sākumā.
Atkritumu izvešanas pakalpojumu cenas tika noteiktas atsevišķi noslēgtos līgumos ar konkursa uzvarētājiem. Man nav zināms šo līgumu saturs, un nezinu, vai tie paredzēja pakalpojuma cenas iespējamu paaugstināšanu līguma darbības laikā, taču 2022.gada 8.jūnijā atkritumu izvešanas pakalpojumu cenas tika paaugstinātas visiem trim iepriekš minētajiem komersantiem.
Pieļauju, ka attiecīgo pakalpojumu cenas paaugstināšanai toreiz bija loģiski iemesli, jo ļoti strauji paaugstinājās degvielas tirgus cenas, kuras brīžiem pat pārsniedza 2 euro atzīmi, savukārt degvielas izdevumi veido noteiktu daļu no kopējiem atkritumu apsaimniekošanas izdevumiem.
Protams, šī cenas paaugstinājuma nepieciešamība un pamatojums ir apšaubāmi, par ko liecina Olafa Zvejnieka veikts pētījums, no kura var secināt, ka visi Rīgas domei pakalpojumus sniedzošie atkritumu apsaimniekotāji strādāja ar milzīgu peļņu, kādu ar nerentabliem tarifiem sasniegt vispār nebūtu iespējams. Minētais pētījums atrodams šeit.
Kopš minētā cenu palielinājuma ir pagājis aptuveni gads, un Rīgas dome ir apstiprinājusi jau trešo atkritumu izvešanas tarifu paaugstinājumu (otrais bija šī gada sākumā, un arī tas šķiet tik pat aizdomīgs un nepamatots). Šoreiz tas tiek argumentēts ar inflāciju un darbaspēka izmaksu pieaugumu, kas nav apšaubāms, taču loģikas un pamatojuma tam nav, jo degvielas cenas pēdējā gada laikā ir būtiski samazinājušās, taču attiecīgi tarifu samazinājumi tādēļ nav notikuši. Līdz ar to jāsecina, ka degvielas cenas, kuras ir samazinājušās aptuveni par 20% var kompensēt citu izdevumu pieaugumu.
Turklāt uzmanība ir pievēršama faktam, ka tarifa pieaugums attiecas tikai uz vienu no trim atkritumu apsaimniekošanas komersantiem - Eco Baltia Vide, kamēr Clean R un Lautus Vide tarifi paliek nemainīgi, kaut arī inflācijas un darbaspēka izmaksu pieaugums ir vispārīgi faktori, kas ietekmē pilnīgi visu komersantu darbību un sniedzamo pakalpojumu izmaksas. Tas rada aizdomas, ka tarifu pieaugumam nav objektīva pamatojuma, bet tas saistīts tikai ar konkrētā viena komersanta individuālajām vēlmēm.
Aizdomas par nepamatotu un mākslīgi sadārdzinātu Eco Baltia Vide tarifu palielina fakts, ka šī komersanta pakalpojuma cenas svarīga komponente - degvielas izdevumi - bioloģiskajiem atkritumiem uz vienādu apjomu un vienādu attālumu būtiski atšķiras no sadzīves atkritumu izvešanas izdevumiem, kaut arī tiem no loģikas viedokļa vajadzētu būt identiskiem.
"Eco Baltia vide” lūgumu Rīgas domei par nepieciešamību veikt pamatotas izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas maksā ir izteikusi atbilstoši tiem noteikumiem, kas atrunāti līgumā ar pašvaldību un kas tiek attiecināti uz ikvienu operatoru, kurš sniedz pakalpojumus Rīgas pašvaldībā. Savu darbību veicam atbilstoši likumā un līgumā noteiktajai kārtībai. Vienlaikus pēc publiski pieejamās informācijas šā gada rudenī izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas maksā stājušās spēkā arī citās Rīgas apkaimēs, tādējādi publiski paustās bažas attiecībā uz vienpersonisku cenu celšanu raisa aizdomas par tīšu viena uzņēmuma nomelnošanu. Turklāt jāņem vērā, ka visi pašvaldības veiktā iepirkuma līgumi ir publiski pieejami. Mēs šo kārtību ievērojam un visas izmaiņas pakalpojumu maksā tiek skaidrotas ar konkrētiem pamatojumiem.
Noliedzam jebkādus publiski paustos apgalvojumus par negodprātīgu rīcību. Tāpat kā līdz šim, turpinām strādāt pēc pilnīga atklātības principa, tostarp attiecībā uz izmaksu veidošanu. Neskatoties uz to, ka publiski paustā informācija izskatās pēc mērķtiecīgas neslavas celšanas, esam gatavi cieši sadarboties ar atbildīgajām iestādēm, lai mūsu darbības atbilstību normatīvajiem aktiem pamatotu ar reāliem faktiem.