Vāc parakstus, lai apturētu virzītos grozījumus tiesību atņemšanai par ātruma pārsniegšanu virs 30km/h

© Ekrānuzņēmums

Portālā manabalss.lv uzsākta parakstu vākšana par Satiksmes ministrijas virzītajiem grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, kas paredz tiesību atņemšanu, ja atļautais braukšanas ātrums tiek pārsniegts par 30km/h. Nepilnas diennakts laikā, tas ir, līdz ceturtdienas pulksten 13 par iniciatīvu bija parakstījušies jau vairāk nekā 2000 iedzīvotāju.

Iniciatīvas iesniedzējs Modris Skudra aicina apturēt Satiksmes ministrijas virzītos grozījumus Ceļu satiksmes likuma 55. pantā, kas paredzēs transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz konkrētu termiņu par ātruma pārkāpumiem virs 31 km/h un brīdinājuma aizvietošanu ar naudassodu pārkāpumiem 6-10 km/h.

"Parakstot šo iniciatīvu, mēs lūdzam saglabāt Ceļu satiksmes likuma 55. panta līdzšinējās normas. Sodiem ir jābūt pakāpeniskiem un samērīgiem. Izraut vienu sodu no konteksta un būtiski to palielināt nav labs juridiskais tonis. Jāņem vērā arī reālā situācija - ja uz ceļa ir jāapdzen divas vienu aiz otras braucošas mašīnas, sevišķi jau kravas auto, tad ātrums manevra beigās visai ticami būs ap 120 km/h. Ja šādu pārkāpumu ar braukšanas tiesību paredzamu atņemšanu konstatē ceļu policijas patruļa un veic pārkāpēja apstādināšanu, tad soda bardzības dēļ ir liels risks, ka pārkāpējs mēģinās bēgt, un tas noteikti neveicinās drošību uz ceļa. Tāpat šāds būtisks soda bardzības lēciens vairos korupcijas mēģinājumu risku. Jāņem arī vērā, ka, saskaņā ar CSDD publiski pieejamo CSN statistiku, ir pozitīva dinamika uz CSN samazināšanos, un joprojām lielākā daļa CSN notiek apdzīvotās vietās, kur satiksmes ātrums ir mazāks. Tāpat jāņem vērā ES ceļu satiksmes ekspertu pētījumus, ka viens no CSN mazināšanas efektīgākajiem pasākumiem ir nevis autovadītāju sodīšana, bet gan ceļu infrastruktūras sakārtošana. Drošība un disciplīna uz ceļiem nav tikai sabiedrības vienas daļas - autobraucēju - atbildība, bet arī valdības atbildība. Var secināt, ka ar plānoto un nesamērīgo sodu pieaugumu valdība mēģina apslēpt savu neizdarību mūsdienīgas ceļu infrastruktūras izveidē.

Atsakoties no plānotā nesamērīgā sodu pieauguma, netiks provocēti vēl lielāki riski ceļu satiksmē, tiks ievērtots sodu samērīgums un lietderīgums, un drošības vārdā visa atbildība netiks uzlikta tikai uz autobraucējiem vien, " uzsver iniciatīvas iesniedzējs Modris Skudra.

Portāls NRA jau rakstīja, ka patlaban Ceļu satiksmes likums paredz, ka tiesību atņemšanas sankcija iestājas, ja atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana pieļauta no 51 kilometra stundā līdz 60 kilometriem stundā. Šādā gadījumā piemēro 240 līdz 320 eiro naudas sodu un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz trim mēnešiem.

Savukārt, ja pārkāptais ātrums ir bijis lielāks, tad attiecīgi pieaug naudas sods un tiesību izmantošanas aizlieguma periods.

Latvijā

Lai avīzes “Kurzemes Vārds” 1919. gada 3. oktobrī nodrukātais apsveikums jaundibinātajai Latvijas Universitātei atgādina, ka augstskolu Latvijas valsts nodibināja kara laikā: “Lai pulcējas ap to kā droši sargi mūsu jaunekļi stiprām bruņām un asiem šķēpiem varenajās rokās uz cīņu pret tumsības varu, kas kā baigi draudoši ķēmi vēl spiežas ap Gaismas kalnu, kurā lepni pacēlusies mūsu jaunā Burtnieku pils.”

Svarīgākais