Aptauja: Latvijā 63% iedzīvotāju apzinās "Rail Baltica" ilgtermiņa pienesumu Latvijas ekonomikai

© Dmitrijs Suļžics/MN

Latvijā 63% iedzīvotāju apzinās, ka "Rail Baltica" infrastruktūras projekta būvniecība radīs ilgtermiņa pienesumu Latvijas ekonomikai, liecina Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) aptauja.

Tostarp 79% aptaujāto atzīst, ka "Rail Baltica" attīstīs jaunas darba vietas, 45% uzskata, ka tas uzlabos uzņēmējdarbības iespējas, kā arī 48% respondentu paredz, ka "Rail Baltica" ilgtermiņā uzlabos reģionu centru attīstības iespējas.

Aptaujātie arī uzskata, ka "Rail Baltica" projekts sekmēs plašākas darba un biznesa attīstības iespējas kaimiņvalstīs (28%).

Tikmēr personīgo ieguvumu vidū saistībā ar "Rail Baltica" iedzīvotāji min iespēju ērti ceļot (65%), iespēju īstenot spontānus ceļošanas plānus (39%), kā arī nozīmīgi uzlabotu pilsētvidi (38%). Pilsētvides faktors īpaši būtisks ir 49% Rīgas un 41% Pierīgas iedzīvotāju.

Vienlaikus aptaujas dati rāda, ka 64% iedzīvotāju uzskata, ka šāda vēriena projektos kā "Rail Baltica" valstij ir jāpiedalās ar līdzfinansējumu no valsts budžeta.

Jautāti par to, kādas var būt sekas gadījumā, ja "Rail Baltica" vai kāda no tā daļām netiks īstenota, 56% iedzīvotāju uzskata, ka tā tiks apdraudēta valsts reputācija un radīsies drošības riski.

LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš, analizējot aptaujas rezultātus, piebilst, ka Latvijas iedzīvotāji, vērtējot "Rail Baltica" skaidri saskata gan personīgos, gan valstiskos ieguvumus no šī infrastruktūras projekta īstenošanas. Vienlaikus viņš norāda, ka iedzīvotāji nav pietiekami informēti par notiekošo un tālākajiem plāniem, kas rada aizdomas un met ēnu uz projekta caurspīdīgumu.

Aptauju, kura mērķis bija izvērtēt Latvijas iedzīvotāju izpratni un vērtējumu "Rail Baltica" ietekmei uz tautsaimniecību, LTRK veica oktobrī un novembrī, sadarbībā ar pētījumu kompāniju "Norstat". Aptaujā piedalījās 1010 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

LTRK ir apvienojušies gandrīz 6000 biedru - visu Latvijas reģionu un nozaru mikro, mazie, vidējie un lielie uzņēmumi, asociācijas, pilsētu uzņēmēju klubi, un citas uzņēmēju apvienības.

Svarīgākais