Vienas satiksmes negadījumā iesaistītas automašīnas apdrošināšanas atlīdzība sasniegusi 728 900 eiro

© Kaspars Krafts/f64

Šogad lielākā Latvijas apdrošinātājiem pieteiktā atlīdzība par ceļu satiksmes negadījumā iesaistītu kravas auto sasniedz 728 900 eiro, aģentūru LETA informēja risku apdrošināšanas kompānijas "Balta" pārstāvji.

Šī atlīdzība pieteikta apdrošināšanas sabiedrībai "Balta" šī gada jūlijā par Itālijā notikušu ceļu satiksmes negadījumu, kura izraisītājs bija kravas furgona vadītājs.

Apdrošināšanas sabiedrībai "Balta" pieteiktās kravas auto obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) kopējās izmaksas šogad sasniegušas 3,28 miljonus eiro ar vidējo atlīdzību 3311 eiro. 68% gadījumu reģistrēti Latvijā, 6% - Vācijā, 6% - Lietuvā. "Balta" norāda, ka ārzemēs aprēķinātās kompensācijas var būt krietni iespaidīgākas nekā Latvijā, piemēram, Vācijā fiksēto negadījumu skaits, kuros iesaistīti kravas auto, ir 11 reižu mazāks nekā Latvijā, toties atlīdzību summa sasniedz apmēram 50% no Latvijā izmaksātās.

Kopumā "Balta" kravas auto KASKO atlīdzībās šogad izmaksājusi teju 1,6 miljonus eiro, un vidējā atlīdzība sasniegusi 2322 eiro. 68% atlīdzību pieteikumu iesniegti par Latvijā apskādētiem auto, taču KASKO gadījumu ģeogrāfija aptver visu Eiropu. "Balta" apkopotā statistika rāda, ka kopumā gada laikā apmēram katrs piektais kravas auto un viena no 20 piekabēm gūst bojājumus, galvenokārt - 58% gadījumu - krītošu priekšmetu dēļ tiek sabojāts auto stiklojums, 13% kravas auto vadītājs bija iesaistījies sadursmē ar citu transportlīdzekli, bet 12% gadījumu uzbraucis kādam objektam.

Saskaņā ar Autotransporta direkcijas datiem šobrīd Latvijā ir reģistrēti 4759 kravu pārvadātāji un 15 828 licencēti kravas transportlīdzekļi. Pēdējos četros gados šie skaitļi nav būtiski svārstījušies, piedzīvojot tikai nelielus kāpumus un kritumus.

Valsts policija norāda, ka, salīdzinot šī gada deviņus mēnešus ar tādu pašu periodu pērn un aizpērn, ir samazinājies gan kopējais negadījumu skaits, kuros iesaistīts transports kravu pārvadāšanai, gan bojāgājušo skaits šādos ceļu satiksmes negadījumos - salīdzinājumā ar 2021.gadu pat divas reizes. Tomēr joprojām fiksēti 1238 ceļu satiksmes negadījumi ar kravas auto iesaisti (2021.gadā - 1332, 2022.gadā - 1330), un 12 cilvēki šādos negadījumos zaudējuši dzīvību - starp tiem ir gan gājēji, gan vieglo automašīnu vadītāji un pasažieri, gan trīs smago automašīnu vadītāji.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB) informē, ka statistiski pēdējos piecos gados (2018.-2022.gads) kravas transportlīdzekļi dažādos negadījumos bijuši iesaistīti 31 500 reižu, tostarp ne tikai smagos negadījumos, uz kuriem tiek izsaukta policija, bet arī sadursmēs, pēc kurām pietiek ar saskaņotā paziņojuma aizpildīšanu.

Kā rāda dati, kravas automašīnas aptuveni trīsreiz biežāk ir ceļu satiksmes negadījumu izraisītāji nekā cietušie. Līdzīgi kā Valsts policija arī LTAB novērojusi, ka negadījumu skaits ar kravas automašīnu iesaisti kopš 2021.gada ir pastāvīgi samazinājies, toties, augot inflācijai, vidējā atlīdzība būtiski palielinājusies. Pērn deviņos mēnešos tie bija 2291 eiro, bet šogad tādā pašā periodā - jau 2787 eiro.

Šogad jau vienpadsmito reizi norisināsies "Balta", Satiksmes ministrijas un auto nozares pārstāvju organizētais konkurss - gada balva "Drošākais uzņēmuma autoparks 2023". Gada balvas "Drošākais uzņēmuma autoparks" mērķis ir rosināt Latvijas uzņēmumu, valsts iestāžu un pašvaldību izpratni un vajadzību pēc droša uzņēmuma autoparka un veicināt labo praksi to pārvaldībā, kā arī informēt par autotransporta nozares tendencēm, iepazīstināt ar ceļu satiksmes drošību veicinošiem risinājumiem un godināt izcilākos uzņēmumu autoparkus.

Konkurss noslēgsies šī gada 30.novembrī plkst.10 klātienes balvu pasniegšanas ceremonijā, kurā tiks apbalvoti labāko uzņēmumu autoparku īpašnieki un pārvaldnieki, kā arī norisināsies ekspertu diskusija "Drošas satiksmes ABC: Auto, Bizness, Cilvēks 2023".

Diskusijas pirmais bloks "Kravas pārvadātāji: ceļu satiksmes nekontrolētākie un bīstamākie dalībnieki? " būs veltīts tieši kravas auto lomai drošas satiksmes nodrošināšanā, kontroles mehānismiem, tehniskajam novērtējumam, tehnoloģiju "higiēnas" minimumam utt. Pasākums būs skatāms tiešsaistē "Balta" "Facebook" kontā.

Konkursu organizē "Balta" sadarbībā ar Satiksmes ministriju.