VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) plāno peronu modernizāciju pabeigt līdz nākamā gada vidum, aģentūrai LETA pavēstīja LDz pārstāvji.
Pasažieru platformu modernizāciju 48 stacijās un pieturvietās bija paredzēts pabeigt līdz šā gada beigām, tomēr pašlaik, pēc jaunākajām prognozēm, šogad varētu tik modernizētas kopumā apmēram 20 stacijas un pieturvietas, savukārt atlikušās tiks pabeigtas līdz 2024.gada vidum.
LDz pārstāvji skaidroja, ka pašlaik noslēguma fāzē ir pasažieru infrastruktūras modernizācija dzelzceļa līnijas Rīga-Jelgava pieturas punktos - šajā līnijā darbus plānots pabeigt līdz 2023.gada beigām. Vienlaikus aktīvi būvdarbi notiek arī līnijas Zemitāni-Skulte pieturas punktos, tostarp arī divās jaunbūvējamajās pieturvietās - Dauderi un Šmerlis.
Savukārt līdz šā gada beigām plānots sākt darbus līnijas Rīga-Tukums stacijās un pieturas punktos, kā arī divās jaunbūvējamajās pieturvietās Bolderājas līnijā.
LDz pārstāvji skaidroja, ka projekta īstenošanas gaitā ir radušies izejvielu, materiālu ražošanas, piegādes un citi sarežģījumi, ko radījuši ģeopolitiskie notikumi un citi faktori, tādēļ būvniecības uzņēmumi ir vērsušies pie LDz ar lūgumu pagarināt būvniecības līgumu termiņus.
Kompānijā norādīja, ka LDz šobrīd rūpīgi vērtē līgumu termiņu pagarinājumu pamatojumu, bet vienlaikus ir sāktas sarunas ar Satiksmes ministriju (SM) un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) par iespējām projektu īstenot divos Eiropas Savienības (ES) fondu plānošanas periodos, proti, posmot projektu 2014.-2020.gada un 2021.-2027.gada plānošanas periodu ietvaros, nodrošinot ES fondu līdzekļu pieejamību arī pēc 2023.gada beigām.
Savukārt SM sadarbībā ar Finanšu ministriju, CFLA un LDz ir sākusi darbu pie nepieciešamo grozījumu izstrādes attiecīgajos normatīvos un plānošanas dokumentos.
SM aģentūrai LETA atzīmēja, ka grozījumu izstrādes procesā būtiska ir LDz sniegtā informācija par darbu progresu, jo ar grozījumiem normatīvos pēc iespējas precīzāk ir jānorāda informācija par projekta rādītājiem, kas tiks sasniegti līdz šā gada 31.decembrim, kā arī detalizēts finansējuma sadalījums, norādot izmaksas, kas tiks finansētas līdz 2023.gada 31.decembrim, un izmaksas, kuras tiks segtas no programmas 2021.-2027.gadam finansējuma.
Nepieciešamos grozījumus normatīvos paredzēts virzīt apstiprināšanai tuvāk gada nogalei, piebilda ministrijas pārstāvji.
Jau ziņots, ka peronu modernizācijas projektā paredzēts modernizēt 48 paaugstinātās pasažieru platformas un ar tām saistīto infrastruktūru dzelzceļa iecirkņos Rīga-Krustpils, Rīga-Skulte, Rīga-Tukums un Rīga-Jelgava. Posmā Rīga-Krustpils paredzēts pārbūvēt 12 peronus, posmā Rīga-Skulte - 20, posmā Rīga-Tukums - deviņus, bet posmā Rīga-Jelgava - septiņus.
Projekta izmaksas ir 44,4 miljoni eiro, tostarp ES Kohēzijas fonda finansējums ir 37,8 miljoni eiro, bet LDz līdzfinansējums - 6,6 miljoni eiro.
LDz ir noslēdzis līgumus ar diviem būvniecības uzņēmumiem. Staciju un pieturas punktu projektēšanu un būvniecību četrās dzelzceļa līnijās (Rīga-Jelgava, Rīga-Tukums II, Rīga-Krustpils, Zemitāni-Skulte posms Kalngale-Skulte) veic pilnsabiedrība "BMGS - Fima", kuru veido AS "BMGS" Latvija" un pilnsabiedrība "Fima Group", kuru savukārt veido Lietuvas "Fima" un Latvijas SIA "Fima". Savukārt vienā dzelzceļa līnijā (Zemitāni-Skulte posms Zemitāni-Vecāķi) šos darbus veic "Leonhard Weiss".
Jau ziņots, ka LDz koncerna apgrozījums pagājušajā gadā bija 254,788 miljoni eiro, kas ir par 2,3% vairāk nekā 2021.gadā, taču koncerns cieta 2,368 miljonu eiro zaudējumus pretstatā peļņai gadu iepriekš.
"Latvijas dzelzceļš" ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze", loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".