Pēc eksāmenu rezultātu saņemšans šogad iesniegti 1011 apelācijas iesniegumi; cik bieži manīts rezultāts?

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Šobrīd tiek izstrādāti vairāki iespējamie risinājumi, lai apelāciju izskatīšana par centralizēto eksāmenu vērtējumu netraucētu skolēniem iestāties nākamajā izglītības iestādē, skaidro Valsts izglītības satura centrs (VISC).

Ja skolēnu neapmierina eksāmenā iegūtais vērtējums, mēneša laikā pēc sertifikāta izsniegšanas skolēnam vai viņa likumiskajam pārstāvim ir tiesības rakstīt iesniegumu par vērtējuma pārskatīšanu. Apelācijas par pamatskolas eksāmenu vērtējumu pārskatīšanu varēja iesniegt līdz 25.jūlijam.

Taču apelāciju izskatīšanas laikā skolēni nav varējuši iestāties vēlamajā mācību iestādē, kur viņi tiktu uzņemti, ja augstāku vērtējumu būtu saņēmuši uzreiz, kas radījis neizpratni skolēnu vecākiem, raksta portāls "Delfi". Arī izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša (JV) aģentūrai LETA sacīja, ka šāda situācija neesot pieņemama, un VISC uzdots pārskatīt apelāciju izskatīšanas kārtību.

Atbilstoši VISC redzējumam, gadījumā, ja pietrūktu pavisam nedaudz, lai sasniegtu noteiktu vērtējuma procentu līmeni, darbu atkārtoti izvērtētu vēl pirms sertifikātu izsniegšanas, bet pirmajā nedēļā iesniegtie apelācijas iesniegumi tiktu izskatīti vienas līdz divu nedēļu laikā. Tāpat VISC piedāvā uzņemšanas procesu vidusskolās uzsākt vēlāk, lai skolēni paspētu iesniegt apelāciju un saņemt par to atbildi.

Atbilstoši VISC sniegtajai informācijai, par pamatizglītības centralizētajiem eksāmeniem tika iesniegtas 486 apelācijas, no kurām vērtējums mainīts 106 gadījumos.

Visvairāk apelāciju - 347 - tika iesniegtas par matemātikas eksāmena rezultātiem, un vērtējums mainīts 45 gadījumos. Visbiežāk apelācijas iesniegtas, jo vērtējums nav bijis vismaz 10% , kamēr pēc saņemtā gada vērtējuma skolēni bija pārliecināti, ka viņu zināšanas un prasmes ir krietni labākas, skaidro VISC. Par eksāmenu latviešu valodā izskatītas 69 apelācijas, no kurām vērtējums mainīts 36 gadījumos, bet vērtējums angļu valodas eksāmenā mainīts 25 gadījumos no 70 iesniegtajām apelācijām.

Vidusskolas posmā tika saņemtas kopumā 525 apelācijas, bet vērtējums mainīts 187 gadījumos. Arī vidusskolas posmā visvairāk apelāciju - 257 - tika saņemts par matemātikas optimālā līmeņa eksāmenu. Vērtējums mainīts 59 gadījumos.

Procentuāli visvairāk vērtējums mainīts par rezultātiem augstākā līmeņa angļu valodas un optimālā līmeņa latviešu valodas eksāmenā. Vērtējums angļu valodas eksāmenā mainīts 40 gadījumos no kopumā 56 iesniegtajām apelācijām, bet latviešu valodas eksāmenā - 51 gadījumā no kopumā 79 saņemtajām apelācijām.

VISC Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs Kaspars Špūlis atzīmēja, ka tipiskākie gadījumi, kad rezultāti pēc apelācijas komisijas tiek mainīti, ir saistīti ar kļūdainu informāciju Valsts pārbaudījumu sistēmā par skolēna dalību kādā no eksāmena daļām vai informāciju par nepareizi aizpildītām atbilžu lapām. Tāpat apelācijā vērtējums mainījies, pārskatot darbu gadījumos, kad skolēns izvēlējies netipisku risinājumu, vai sākotnēji valodas eksāmenos vērtētājs mutvārdu daļu bija vērtējis zemāk.

Šogad eksāmenos darba uzdevumi mainīti, pārejot no atbilžu izvēles uzdevumiem uz skolēna snieguma demonstrējumu, uzsvēra Špūlis. Tāpat eksāmena uzdevumi veidoti tā, lai skolēniem būtu iespēja veikt uzdevumu dažādi, proti, būt radošiem, pamatot savu viedokli ar dažādiem faktiem.

"Tas prasa papildu prasmes no eksāmenu darbu vērtētājiem, kuriem jāspēj atbilstoši kritērijiem novērtēt dažāda snieguma līmeņa darbi," atzīmēja Špūlis. Viņš norādīja, ka VISC šajā mācību gadā turpinās pilnveidot eksāmenu darbu vērtētāju zināšanas un prasmes metodiskajos semināros.

Jau vēstīts, ka 9.klašu absolventi 2022./2023.mācību gadā pirmo reizi kārtoja centralizētos eksāmenus. Visvairāk 9.klašu skolēnu - 826 - nenokārtoja centralizēto eksāmenu matemātikā, bet 1920 skolēni šajā eksāmenā ieguva vērtējumu 10-19%. Pietiekamā līmenī eksāmenu matemātikā kopumā nokārtoja 17 274 skolēni.

Ja skolēns kādā no eksāmeniem nav ieguvis vismaz 10%, tad skolēns šajā mācību gadā saņēma liecību un atkārtoti kārtos noslēguma pārbaudījumus nākamā mācību gada noslēgumā.

2022./2023.mācību gads bija pirmais mācību gads, kad eksāmenus atbilstoši jaunajam mācību saturam vidējās izglītības iegūšanai kārtoja 12.klases skolēni, un otrais gads, kad vidusskolas skolēniem ir iespēja kārtot arī optimālā līmeņa eksāmenus.

Lai iegūtu apliecinājumu par vispārējās vidējās izglītības apguvi, šogad bija jānokārto latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmens vismaz optimālajā līmenī un divi eksāmeni no 14 piedāvātajiem augstākajā līmenī.

Svarīgākais