Pirmdiena, 15.aprīlis

redeem Aelita, Gastons

arrow_right_alt Latvijā

“Pasažieru vilciens” pirks valdes priekšsēdētāja brāļa piegādātu elektrību. Satiksmes ministrs pieprasa paskaidrojumu, bet KNAB problēmu nesaskata

© f64.lv, Mārtiņš Zilgalvis

Savdabīga situācija izveidojusies “Pasažieru vilciena” un “Latvijas dzelzceļa” elektroenerģijas iepirkumos. Abiem uzņēmumiem elektrību piegādā uzņēmums, kas pieder “Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētāja brālim, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”. KNAB Interešu konflikta novēršanas likuma pārkāpumu šeit nesaskata, jo iepirkumu rīkoja “Latvijas dzelzceļš”, un “Pasažieru vilciena” vadītājs tajā nav iesaistījies. Tomēr skaidrojumu par situāciju prasījis satiksmes ministrs.

Jaunai firmai tiek publiskie iepirkumi 40 miljonu vērtībā

Firma “AOX Trade” ir dibināta pirms diviem gadiem, un tai vēl nav neviena publicēta gada pārskata. Vienīgajam īpašniekam un valdes loceklim Olafam Pēterim Grigulim tā ir pirmā kompānija enerģētikas jomā. Tas gan nav traucējis “AOX Trade” šogad uzvarēt publiskajos iepirkumos par līgumiem gandrīz 40 miljonu eiro apmērā. Piemēram, iegūtas tiesības piegādāt elektrību Rīgas, Jēkabpils, Dobeles, Saldus, Bauskas, Cēsu, Varakļānu, Tukuma pašvaldībām, Rēzeknes slimnīcai. Lielākais uzvarētais iepirkums līdz šim bijis 12 miljonu eiro vērtībā par elektroenerģijas piegādi Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, tajā skaitā Valsts drošības dienestam.

Savukārt pēdējais no uzvarētajiem iepirkumiem ir par elektrības piegādi “Latvijas dzelzceļam” nepilnu 10 miljonu eiro apmērā.

“Latvijas dzelzceļa” valdes locekle Vita Balode-Andrūsa teica, ka “AOX Trade” piedāvājums bijis visizdevīgākais: “Es jums varu atklāt - bija “Latvenergo”, “Ignitis” un “AOX Trade”, un, protams, uzvarētāju mēs izvēlējāmies pēc saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma. “AOX Trade” mums piedāvāja to lētāko un saimnieciski izdevīgāko elektroenerģiju. Līdz ar to mēs viņus pasludinājām par uzvarētājiem.”

Lielākais patērētājs šai elektroenerģijai gan būs nevis pats “Latvijas dzelzceļš”, bet gan galvenais infrastruktūras lietotājs “Pasažieru vilciens”, kas izmanto 45% visas iepirktās elektroenerģijas, norāda Balode-Andrūsa. “Latvijas dzelzceļš” pats uztur savas apakšstacijas, kas pārveido elektroenerģiju vilcieniem vajadzīgajā spriegumā. Līdz ar to nevienu citu elektrības piegādātāju kā “Latvijas dzelzceļu” “Pasažieru vilciens” izvēlēties nevar.

“Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis teica, ka iepriekš uzņēmums interesējies Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā par iespēju pašam rīkot elektroenerģijas iepirkumu, taču tas neesot iespējams: “Mēs labprāt to vēlētos, bet šobrīd tehniski ierobežojumi mums neļauj to izdarīt.”

Pastarpināti piegādā elektrību brāļa vadītājam “Pasažieru vilcienam”

“AOX Trade” īpašnieks Olafs Pēteris Grigulis ir “Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētāja Rodžera Jāņa Griguļa brālis. Tā kā “AOX Trade” uzvarējis “Latvijas dzelzceļa” elektroenerģijas iepirkumā, faktiski “Pasažieru vilciens” caur “Latvijas dzelzceļu” iepirks Griguļa brāļa firmas piegādātu elektrību.

Interešu konflikta novēršanas likums noteic dažādus ierobežojumus, lai valsts uzņēmumu vadītāji nevarētu saviem radiem izkārtot uzvaras publiskajos iepirkumos. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs norāda - šajā situācijā no likuma viedokļa problēmu nav. Interešu konflikts būtu tad, ja iepirkumu būtu rīkojis pats “Pasažieru vilciens”, un Rodžers Jānis Grigulis būtu iepirkumā iesaistījies.

“Valsts uzņēmuma vadītāja radiniekiem īsti nekādu ierobežojumu piedalīties šajos iepirkumos nav. Ierobežojumi ir pašam valsts uzņēmuma vadītājam, proti - nedrīkst veikt nekādas ar amata pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kas varētu ietekmēt radinieka personiskās vai mantiskās intereses. [..] Viņš nekādus lēmumus vai kādas citas darbības attiecībā uz šo komersantu, kurā ir viņa radinieks, nepieņēma,” situāciju skaidroja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja 3. pārvaldes priekšnieks Andris Donskis.

Iznākums nav korekts, uzskata Briškens

Tomēr satiksmes ministrs Kaspars Briškens atzīst - situācija, ka pasažieru vilcienus darbina ar uzņēmuma vadītāja brāļa piegādātu elektrību, neizskatās labi no uzņēmuma reputācijas un korporatīvās pārvaldības viedokļa. Tāpēc vērtējumu par to viņš lūdzis izdarīt ministrijas valsts sekretārei, kas ir kapitāldaļu turētāja.

“Tur noteikti vajadzētu paskatīties, vai šāda veida ētiski, reputācijas un korporatīvās pārvaldības augstākie principi tika ievēroti. Es katrā ziņā no savas puses vēlos nozarē nostiprināt augstākos šādas pārvaldības un ētiskas rīcības principus. Šajā gadījumā, protams, tas iznākums nav korekts,” atbildēja satiksmes ministrs.

“Pasažieru vilciena” vadītājs Rodžers Jānis Grigulis savukārt norādīja - iespējamo interešu konfliktu viņš apzinājies. Tāpēc līgumu par elektrības pirkšanu no “Latvijas dzelzceļa” Griguļa vietā parakstījušas citas uzņēmuma amatpersonas: “Tad, kad uzzinājām, ka potenciāli varētu būt uzvarētājs, kurā ir mana radniecība, par to es laicīgi informēju gan padomi, gan valdi, un es atturējos pieņemt jebkurus lēmumus, kā arī neparakstīju nevienu no līgumiem.”

Ietekmi uz iepirkumu noliedz

Grigulis arī noliedza, ka jebkādi būtu iesaistīts brāļa biznesā vai runājis ar viņu par jebkuru publisko iepirkumu. Viņš arī stāstīja - ja būtu zinājis, ka brālis taisās startēt “Latvijas Dzelzceļa” elektroenerģijas iepirkumā, iespējams, būtu lūdzis viņu to nedarīt.

Grigulis: Droši vien es viņam lūgtu tā, ja tur varētu būt kādi potenciāli riski. Droši vien, ka to teiktu viņam, jā.

LTV: Bet tā kā viņš jums nepateica…

Grigulis: Jā, viņš neko man neteica.

To, ka elektrības piegādātājs ir lielākā klienta vadītāja brālis, iepirkuma laikā pamanīja arī “Latvijas Dzelzceļš”. Taču valdes locekle Vita Balode-Andrūsa uzsvēra - iepirkums noticis caurspīdīgi un nekādu iemeslu “AOX Trade” izslēgt no pretendentu loka nebija. “Pasažieru vilcienam” ietekmes uz iepirkumu nav bijis.

Balode-Andrūsa: Mūsu iepirkuma procesos neiesaistās nevieni mūsu klienti vai piegādātāji. Tas ir tīri “Latvijas Dzelzceļa” iekšējs process.

LTV: Arī ar “Pasažieru vilciena” vadītāju nebija nekāda komunikācija?

Balode-Andrūsa: Nekāda komunikācija.

Griguļa brālis “AOX Trade” īpašnieks Olafs Pēteris Grigulis intervijai nepiekrita, taču atsūtīja atbildes rakstiski, kurās uzvaras iepirkumos skaidro ar “efektīvu izmaksu un pakalpojumu vadību, kas balstīta datu analīzē un pašu izstrādātās sistēmās”. Nekādu kontaktu ar Rodžeru Jāni Griguli par iepirkumiem neesot. Savukārt uz jautājumu, vai zinājis, ka “Latvijas Dzelzceļš” pirkto elektrību pārdos arī brāļa vadītajam “Pasažieru vilcienam”, Grigulis atbild, ka iepirkumā tas neesot bijis rakstīts.