E-veselības sistēmas uzlabošanai pieejami 36 miljoni eiro

© f64.lv, Dāvis Ūlands

Veselības ministrs Hosams Abu Meri (JV) cer, ka līdz nākamajam gadam izdosies tikt skaidrībā ar nepieciešamajiem e-veselības uzlabojumiem.

Politiķis nav apmierināts ar pašreizējo sistēmu, norādot, ka e-veselība patlaban "pēc būtības ir e-receptes". Lai pārskatītu sistēmu, Veselības ministrijai pieejami apmēram 36 miljoni no dažādiem Eiropas Savienības fondiem, ar ko, iespējams, varētu sākt strādāt. Vēl nepieciešami speciālisti Veselības ministrijā, kas varētu strādāt ar šo jautājumu. Abu Meri cer, ka līdz nākamajam gadam būs skaidrs, ar ko un kā sākt uzlabojumu ieviešanai.

Tiks strādāts, lai ieviestu vienotu digitālu sistēmu ar pacientu reģistru, kurā vienkopus būtu pieejama visa informācija. "Nav normāli, ka cilvēks iet pie ārsta un nevar dabūt savas analīzes, kas tika veiktas pirms diviem mēnešiem, un tad ārsts sūtīs atkal uz analīzēm," pauda ministrs, piebilstot, ka tā rodas arī laboratoriju pārslodze, garākas rindas un sistēmas pārslodze.

Digitalizācijas jautājumi ietverti vēl bijušā veselības ministra Daniela Pavļuta (AP) laikā izstrādātajā koncepcijā, kas tagad tiek izskatīta un tiek vērtēts, vai tajā nepieciešami kādi uzlabojumi vai precizējumi, paskaidroja politiķis.

Abu Meri uzskata, ka Igaunijā un Anglijā ir izstrādātas labas sistēmas, no kā varētu ņemt piemēru, strādājot pie vietējās sistēmas. "Vienkārši vajag analizēt, nepieciešama konkrētu speciālistu grupa, kas to varētu izdarīt," norādīja ministrs.

Viņš arī akcentēja nepieciešamību pārskatīt kompensējamo zāļu sarakstu, jo konstatētas problēmas saistībā ar to, kādi medikamenti tagad ir tajā ietverti, bet neesot īsti efektīvi, kā arī to, ka ir virkne medikamentu, kā šajā sarakstā nav. Ministrs cer, ka līdz nākamā gada sākumam, sarunās iesaistot organizācijas, izdosies saprast, kā virzīties tālāk. Nākamā gada budžetā arī nepieciešams rezervēt līdzekļus, kas var būt nepieciešami, pārskatot kompensējamo zāļu sarakstu.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais