AS deputāti pieprasa izglītības ministrei paskaidrojumu par skandalozo mācību materiālu nokļūšanu izglītības sistēmā

© Kaspars Krafts/f64

"Apvienotais saraksts" deputāti vērsušies Saeimas prezidijā ar iesniegumu, prasot izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai paskaidrojumus par Valsts izglītības un satura centra metodiskā materiāla “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” sagatavošanu un publicēšanu lietošanai izglītības iestādēs, portālam nra.lv vēsta "Apvienotais saraksts"

Valsts izglītības un satura centrs (turpmāk - VISC) par Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” ietvaros ir izstrādājis metodisko materiālu “Seksuālā izglītība - jautājumi un atbildes”. Metodiskais materiāls bija publicēts mācību plānošanas e-vidē "Mape" ar norādi, ka tas ir piemērots skolēniem no 4. klases līdz vidusskolai. Pēc aktīviem vecāku un sabiedrības pārstāvju iebildumiem sociālajos tīklos, skolu vecāku padomēs un skolām adresētos iesniegumos, materiāls no publiskās vides ir izņemts.

"Apvienotā saraksta" deputāts Česlavs Batņa norāda: “Nav pieļaujams, ka deviņus līdz desmit gadus veciem bērniem tiek sniegta informācija, kam viņi nav mentāli un emocionāli gatavi, un tāpat nav pieļaujams, ka sociālā dzimuma ideoloģija ienāk skolā un tiek pasniegta tik maziem bērniem.”

Metodiskā materiāla ievadā norādīts, ka tas veidots, lai palīdzētu skolotājiem īstenot Ministru kabineta noteikumos noteiktos plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus ar seksuālo izglītību saistītajā mācību saturā.

Metodiskais materiāls ietver gan saturisko daļu, gan video materiālus. Iepazīstoties ar metodiskā materiāla saturu, secināms, ka Ministru kabineta noteikumos nav atrodami konkrēti sasniedzamie rezultāti par tematiem, kādi ir minēti metodiskajā materiālā. Turklāt metodiskajā materiālā tiek lietoti tādi jēdzieni kā “dzimte, trans, cis, dzimtes kvīri, nebināra identitāte, dzimuma identitāte” un citi, kuru apguvi nenosaka iepriekšminētie Ministru kabineta noteikumi par izglītības standartu. Tāpat, metodiskais materiāls ir pretrunā starptautiskajiem normatīviem dokumentiem par vecāku tiesībām izvēlēties kādu izglītības saturu tie izvēlas saviem bērniem.

Latvijā

Attālinātās studijas nav jaunums, un daudzi cilvēki to izmanto, tomēr šāda veida pieejai studijām ir gan plusi, gan mīnusi. Transporta un sakaru institūts (TSI) ir izstrādājis unikālu pieeju bakalaura studiju programmai “Datorzinātnes”, kas tiek apgūta hibrīda studiju formā jeb angliski “blended learning” pieejā – studiju process tiek organizēts gan attālināti pašmācības ceļā, gan tiešsaistē, kuras laikā ir iespējams ne tikai klausīties lektora teiktajā, bet arī uzdot jautājumus un veidot diskusiju gan ar pasniedzēju, gan studiju biedriem.

Svarīgākais