NVD izplata informāciju iedzīvotājiem, kuri pēdējo trīs gadu laikā nav vērsušies pie ģimenes ārsta

© Dmitrijs Suļžics /F64

Iedzīvotājus, kuri pēdējo trīs gadu laikā nav vērsušies pie sava ģimenes ārsta saistībā ar kādu saslimšanu vai sūdzību par veselību, Nacionālais veselības dienests (NVD) aicina veikt valsts apmaksātu profilaktisko apskati, informēja iestādē.

Lai līdz gada beigām prakses varētu organizēt savu darbu un individuāli uzrunāt šos pacientus ierasties uz apskati, ģimenes ārstu praksēm novirzīti 5,5 miljoni eiro.

Šos līdzekļus varēs izmantot atbilstoši konkrētas prakses vajadzībām. Piemēram, prakses nodarbināto papildu darba laika apmaksai, papildu darbinieku piesaistei, nepieciešamo informācijas tehnoloģiju vai rīku iegādei u.c.

Piešķirtais finansējums ļauj stiprināt ģimenes ārstu prakšu kapacitāti un individuāli uzrunāt pacientus, kuri laika periodā no 2020.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 1.janvārim ne reizi nav apmeklējuši savu ģimenes ārstu. NVD skaidro, ka šiem iedzīvotājiem nav nepieciešamības sagaidīt zvanu ar uzaicinājumu - viņi arī paši var proaktīvi sazināties ar ārsta praksi, lai pierakstītos uz apskati.

Profilaktiskās apskates laikā pie ārsta pacientam uzdod jautājumus un izvērtē veselības stāvokli, nepieciešamības gadījumā veic asinsspiediena un pulsa noteikšanu, sirdsdarbības un plaušu izklausīšanu, vēdera iztaustīšanu, limfmezglu apskati, vairogdziedzera stāvokļa novērtēšanu, krūšu dziedzeru apskati un iztaustīšanu un citas pārbaudes. Pēc apskates ārsts var ieteikt papildu izmeklējumus, ārstu-speciālistu konsultācijas vai arī sniegt rekomendācijas par to, kam turpmāk pacientam vajadzētu pievērst uzmanību.

Lai ģimenes ārstu praksēm iedzīvotāju uzrunāšana būtu iespējami ātra un ērta, NVD ir apkopojis un nosūtījis ārstiem sarakstus ar viņu praksēs reģistrētajiem pacientiem, kurus ir nepieciešams uzrunāt. Kopumā pēdējo trīs gadu laikā pie sava ārsta nav vērsušies vairāk nekā 320 000 iedzīvotāju. Pacientu apzvanīšanu ģimenes ārsts var deleģēt prakses darbiniekiem. Sarunas laikā ģimenes ārsts vai prakses darbinieks pārrunā ar pacientu viņa veselības stāvokli un sniedz informāciju par iespēju veikt profilaktisko apskati, vēža skrīningu, vakcināciju un citas profilaktiskās pārbaudes.

Par katra pacienta apzvanīšanu ģimenes ārstu prakse NVD elektroniskā sistēmā norādīs manipulāciju. Savukārt NVD no savas puses uzraudzīs sistēmā ievadītos datus par uzrunātajiem pacientiem un veiktajām profilaktiskajām apskatēm, kā arī veiks apmaksu no valsts budžeta līdzekļiem.

Vairāk informācijas par profilaktisko apskati pie ģimenes ārsta, vakcināciju atbilstoši Vakcinācijas kalendāram, vēža skrīninga pārbaudēm un citiem profilakses pasākumiem var uzzināt NVD tīmekļa vietnes www.vmnvd.gov.lv sadaļā "Profilaktiskās pārbaudes" un "Vakcinācija" vai sazinoties ar NVD Klientu apkalpošanas centra speciālistiem, zvanot pa tālruni 80001234.

Latvijā

Biznesa augstskolas "Turība" Biznesa inkubators, Uzņēmējdarbības vadības fakultāte un Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts janvārī rīkos trešo ilgtspējīgu biznesa ideju hakatonu "To Be", informē augstskola.

Svarīgākais