Kundziņsalas tilts tagad ir piemērots arī militārām vajadzībām

© Romāns Kokšarovs/f64

Rīgas brīvostas pārvalde ir noslēgusi auto un dzelzceļa tilta Kundziņsalas dienvidu daļā pārbūvi militārās mobilitātes uzlabošanai, aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.

Līdz ar to ir noslēdzies pirmais posms vērienīga projekta īstenošanā, kas paredz stiprināt Rīgas ostas komerciālo konkurētspēju, vienlaikus uzlabojot Latvijas un sabiedroto militāro mobilitāti. Lai to īstenotu, šī gada pavasarī tika noslēgts trīspusējs līgums starp Rīgas brīvostas pārvaldi, Eiropas klimata, infrastruktūras un vides aģentūru (CINEA) un SIA "Baltic Container Terminal" (BCT) par Rīgas ostas duālas izmantošanas jaudas palielināšanu, uzlabojot ostas infrastruktūru Kundziņsalā. Šobrīd darbi pie projekta realizācijas Kundziņsalā turpinās.

Tilts pār Sarkandaugavu no Uriekstes ielas uz Kundziņsalu tika būvēts laika posmā no 1979. līdz 1981.gadam un ir vienīgais dzelzceļa tilts, kas nodrošina dzelzceļa kravu apgrozījumu ar Kundziņsalas teritoriju.

Šobrīd, līdz jaunā satiksmes pārvada izbūvei no Tvaika ielas uz Kundziņsalu, šis ir arī vienīgais savienojošais posms smagā autotransporta un militārā transporta satiksmei uz un no Kundziņsalas kravu termināļiem. Tilta pārbūves gaitā atjaunota tilta nesošo būvkonstrukciju daļa, paredzot drošu un ērtāku tilta šķērsošanu gan autotransportam un dzelzceļa transportam, gan arī gājējiem. Uzstādīts arī dekoratīvs apgaismojums, lai apgaismotu tilta metālkonstrukcijas diennakts tumšajā laikā.

Vienlaikus ir sākusies aktīvās būvniecības fāze projekta sadaļā, ko veic BCT - kuģu piestātņu līnijas pagarināšana. Tiek pārbūvēta BCT piestātne KS - 34, izbūvējot piestātnes papildu posmu, un pagarinot to par 57,3 metriem. Rezultātā BCT piestātņu līnija, kas apvieno trīs piestātnes, kopā sasniegs 506,3 metrus. Tas ļaus terminālī vienlaicīgi pietauvot un apkalpot divus lielus kuģus - konteinerkuģus, ro-ro kuģus (kravas prāmjus) vai militāros kuģus, kā arī pietauvot kuģus, kuru garums sasniedz 340 metrus.

Rezultātā tiks paātrināts kravu iekraušanas un izkraušanas process terminālī, kas paaugstinās termināļa darba efektivitāti un komerciālo konkurētspēju. Ņemot vērā, ka terminālī notiek arī militāro kuģu uzņemšana, tad paātrinot kuģu apkalpošanu tiek veikts ieguldījums militārās mobilitātes paaugstināšanā un mūsu valsts un NATO kopējās drošības stiprināšanā.

Šobrīd aktīvi norisinās būvniecības darbi arī pārējos ostas infrastruktūras projektos Kundziņsalā, kas paredzēti līguma ietvaros. Rīgas brīvostas pārvalde veic dzelzceļa pārbrauktuves pārbūvi Uriekstes ielā pie ostas kontrolposteņa, autoceļa pārbūvi Kundziņsalā no tilta līdz konteineru terminālim BCT, kā arī jauna savienojoša ceļa izbūvi no konteineru termināļa līdz transporta stāvlaukumam. Visas aktivitātes projekta ietvaros pilnā apjomā plānots pabeigt līdz 2024.gada beigām.

LETA jau ziņoja, ka tilta būvniecības sākotnēji projekta kopējās izmaksas bija 40,4 miljoni eiro, no kurām kopējās attiecināmās izmaksas bija 33,3 miljoniem eiro, tostarp Kohēzijas fonda (KF) finansējums 24,7 miljoniem eiro.

Būvniecības līguma izpildes gaitā esot radies izmaksu sadārdzinājums, kas sākotnēji tika skaidrots ar Covid-19 pandēmijas radīto ierobežojumu ietekmi, bet pēc Krievijas militārā iebrukuma Ukrainā 2022.gada 24.februārī ievērojami tika apgrūtinātas un aizkavētas būvmateriālu piegādes, kas radīja vēl būtiskāku būvdarbu izmaksu pieaugumu.

Tā rezultātā 2022.gada pavasarī Rīgas brīvostas pārvaldes projektā tika konstatēts būvniecības izmaksu sadārdzinājums aptuveni 16 miljonu eiro apmērā.

Brīvostas pārvalde, paredzot iespējamo sankciju pret Krieviju piemērošanas turpmāku ietekmi uz pārvalde saimniecisko darbību, tostarp būtisku kravu apjoma un ieņēmumu samazinājumu, norādījusi, ka nevar uzņemties papildu finansiālās saistības būvdarbu veicēja pieprasītajā apmērā.

Lai netiktu zaudēts transporta nozarei pieejamais Kohēzijas fonda finansējums un tiktu sasniegti iecerētie mērķi, pašvaldība kā sadarbības partneris īstenos Kundziņsalas satiksmes pārvada būvniecību un nodrošinās tā funkcionēšanu ne vēlāk kā līdz 2026.gada 1.janvārim.

Savukārt valdība atbalstīja brīvostai paredzētā Kohēzijas fonda finansējuma pārdali, novirzot to Austrumu maģistrāles būvniecībai.

Svarīgākais