Pamatskolēnu sniegums matemātikas centralizētajā eksāmenā skaidri norāda uz problēmām ar izglītības kvalitāti, jo tie atspoguļo ne tikai pēdējo gadu vielu, bet arī pamata lietas, kas iemācītas bērnam, šādu nostāju aģentūrai LETA pauda par izglītības nozari atbildīgā ministre Anda Čakša (JV).
Šis ir pirmais gads, kad 9.klašu absolventi kārto centralizētos eksāmenus. Visvairāk 9.klašu skolēnu - 826 - nenokārtoja centralizēto eksāmenu matemātikā, bet 1920 skolēni šajā eksāmenā ieguva vērtējumu 10-19%. Pietiekamā līmenī eksāmenu matemātikā kopumā nokārtoja 17 274 skolēni.
Čakša kā vienu no iespējamiem iemesliem zemajā sniegumā saredz arī skolēnu lasītprasmes pasliktināšanos. "Bez lasītprasmes nevar izprast uzdevumus un iemācīties matemātiku," uzsvēra ministre.
Par bērna sagatavotību nākamajam izglītības posmam, viņas ieskatā, būtu jāatbild iepriekšējam posmam. "Pirmajā klasē var agrīni diagnosticēt bērnus, kuriem nepieciešama preventīva palīdzība, ko šobrīd palaižam garām," uzskata Čakša.
Viņa norādīja, ka ir jāpārvērtē tas, kā bērniem tiek pasniegts matemātikas saturs. Pēc 12.klašu rezultātiem Izglītības un zinātnes ministrija spriedīs, kas būtu jādara, lai uzlabotu situāciju - attiecībā uz saturu, pedagogu kvalifikāciju, mācību stundu organizēšanu u.c. Tāpat būtu jādomā par atbalsta iespējām skolēniem, tai skaitā tiem, kuri mācībās uzrāda izcilus sasniegumus, atzīmēja Čakša.
"Atslēga noteikti ir skolotājs un arī skolas direktors kā mācību vides, kultūras veidotājs, lai skolēns varētu justies droši," pauda ministre. Viņas ieskatā "zinātne par to, kā mēs mācām, ir bijusi mazliet atstāta novārtā".
Iecerēts, ka diskusijas varētu noritēt līdz septembrim. Vienlaikus Čakša uzsvēra, ka daudzas pārmaiņas nenotiks uzreiz, jo "visas pārmaiņas izglītībā notiek ar lielu nobīdi".
"Nozare, manuprāt, ir pārcietusi ļoti daudz pārmiņu ļoti īsā laika posmā, kā arī bija papildus stress, piemēram, Covid-19 pandēmija, kad bērni mācījās attālināti."
Šis ir pirmais gads, kad 9.klašu absolventiem visos valsts pārbaudes darbos vērtējums tiks izteikts procentos. Lai nokārtotu centralizēto eksāmenu, skolēnam vajadzēja iegūt vismaz 10%.
Ja skolēns kādā no eksāmeniem nav ieguvis vismaz 10%, tad skolēns šajā mācību gadā saņems liecību un atkārtoti kārtos noslēguma pārbaudījumus nākamā mācību gada noslēgumā.
Līdz 2024./2025.mācību gadam šo vērtējuma slieksni plānots palielināt līdz 20%.